Suomalaiset podcastit

Tälle sivulle on koottu suomalaiset podcastit. Lisäykset voi ilmoittaa lomakkeella.


Loukomiehen koulu

Podcast by Tuomo Loukomies

Tilaa podcast: RSS-syöte, iTunes tai Windows Phone. (ohjeet)

Jaksot

Yhteensä 21 jaksoa, joista ensimmäinen julkaistu 16.3.2016.

Loukomiehen koulu - Osa 21 - Joni Jaakkola

Julkaistu 29.8.2017

Joni Jaakkola on voimaharjoitteluvalmentaja, mutta ennen kaikkea hän on yrittäjä. Joni omistaa yhdessä vaimonsa Kaisan kanssa Optimal Performance- kuntokeskuksen ja valmennusbusineksen. Joni on erittäin aktiivinen keskustelija ja heimon luoja somessa sekä suosittu puhuja yritystilaisuuksissa. Juuri nyt Joni on ajankohtainen, koska häneltä on ilmestynyt kirja “Väkevä elämä”. Mitä on väkevä elämä? Sen kuulet, kun kuuntelet podcastin. Lisäksi puhumme Jonin kanssa tavoista, oppimisesta, 80/20- periaatteesta, tieteellisestä maailmankuvasta ja treenimaailman totuudentorvista. Joni ei ole ääri-ihminen, vaan harkitsee sanansa sekä puhuessaan että kirjoittaessaan. Joni kuvaa hyvin lause, että “Jos sanon jotain ravinnosta, on se melko hyvin todennettua asiaa ja sen pitäisi kestää myös tieteen happotesti”. Meillä on Jonin kanssa takana sekä Jari Sarasvuon Stronghold-ryhmä että Esa Saarisen Pafos- seminaari. Meillä on monia samoja käsitteitä keskustelussamme. Emme kuitenkaan mene millekäään sisäpiiritasolle, koska mitään sisäpiiriä ei ole. Vähän toki neimdroppailua on luvassa. Saariselta Joni on napannut lauseen “Parempi ajattelu synnyttää parempaa elämää”. Tämä on Jonin kirjankin punainen lanka. Moni hyvä asia elämässämme alkaa paremasta ajattelusta ja pikkiriikkisen paremmin tekemisestä. Antoisia kuunteluhetkiä! Jakonappi pohjaan, kiitos.

Loukomiehen koulu - Osa 20 - Rony Rex

Julkaistu 20.7.2017

Rony Rex on varmasti monelle vielä tuntematon tuttavuus, mutta ei kauaa. Rony on omaleimaisimpia ja intohimoisimpia uusia DJ ja tuottajahahmoja Suomessa. Tällä hetkellä Ronyllä on vientiä ympäri kesäsuomen festareita sekä bileitä ja lupaan, että kuulemme kaikki hänestä vielä. Loukomiehen kouluun Rony on täydellinen vieras siitä syystä, että ne strategiat, joilla Rony työskentelee, ovat muokattavissa moneen oppimista vaativaan tehtävään. Rony uskoo tapoihin ja rutiineihin. Rony on myös vieraistani ensimmäinen, jolla on sama aamurutiini kuin minulla itselläni, nimittäin kylmä suihku. Tämä oli mahtavaa kuultavaa! Rony käyttää tehtävälistoja ja Evernotea oman työnsä johtamiseen ja hallintaan. Lisäksi minulla herätti huomion tapa hahmottaa systeemisinä kokonaisuuksina sekä oman työn ohjaamista että työn sisältöä (biisit) useamman tasoisena monimutkaisena järjestelmänä koodauksineen (värikoodit yms.) Nämä strategiat ovat suoraan siirrettävissä oppimiseen niin työelämässä kuin opiskelussakin. Se, mikä tekee Ronysta melko ainutlaatuisen on, että hän on melkoinen self-made man. Rony ei tule musiikkiperheestä eikä ole soittanut mitään instrumenttiä. Hänellä on kuitenkin muodostunnut intohimoinen suhde musiikkiin ja DJ:n ammatin hän on opetellut kantapään kautta yritys ja erehdys- metodia käyttäen. Internet ja istumalihakset ovat olleet Ronyn tärkeimmät opettajat sekä mentorit. DJ:n ja tuottajan roolit menevät tällä hetkellä autuaan sekaisin. Rony kiertää keikkoja ja festareita DJ:n roolissa, mutta toisaalta työstää studiossa omaa musiikkiaan. Kuuntele Ronyn musiikkia ja seuraa SoMessa. Tässä etusivu: https://ronyrex.com/ Soundcloud: https://soundcloud.com/search?q=rony%20rex Musiikki on rakkautta keholle ja sielulle!

Loukomiehen koulu - Osa 19 - Emilia Lahti

Julkaistu 15.6.2017

Emilia Lahti on psykologian tutkija, joka on opiskellut legendaaristen positiivisen psykologian isän, Martin Seligmanin sekä mm. Grit- kirjan kirjoittajan Angela Duckworthin kanssa. Duckworth myös mainitsee Emilian ja sisun kirjassaan. Suomessa Emilia on tullut tunnetuksi “sisututkijana”, koska hänen tutkimuksensa Angela Duckworthin ohjauksessa käsitteli Sisun käsitettä, jolle ei löydy suoraa vastinetta muista kielistä. Sisu eroaa jonkin verran englannin kielen käsitteistä Grit, Perseverence ja Resiliance. Tavoitteena saattaa jopa olla vakiinnuttaa Sisun käsite kansainväliseen psykologian termistöön. Emilian aamut eivät yleensä pidä sisällään aamupalaa, paitsi joskus Emilia syö kananmunan kahvin kaverina. Emilia ei kuitenkaan tunnustaudu noudattavansa tiukasti mitään rutiinia juoksemisen lisäksi. Aamuihinsa Emilia toivoisi saavansa esimerkiksi meditaatiorutiinin. Lue lisää http://www.loukomies.fi/blogi

Loukomiehen koulu - Osa 18 - Vesa Perälä

Julkaistu 24.5.2017

Vesa Perälä on startup-yrittäjä, joka on ollut monessa mukana. Tällä hetkellä päähommana on kansainvälistäkin huomiota saanut uuden sukupolven oppimisalusta Claned: https://claned.com/ , joka yhdistää tekoälyn oppimiseen. Clanedissa teknologia yhdistyy vahvaan pedagogiseen osaamiseen. Itse uskon tämän naimakaupan olevan tulevaisuuden oppimisen isoin trendi. Asiakkaina ja yhteistyökumppaneina heillä on jo nyt Helsingin yliopistoa, Aaltoa, Microsoftia, YK:ta muita isoja nimiä. Kansainvälinen pää on auennut erityisesti Intiassa: https://m.kauppalehti.fi/uutiset/intiasta-varmistui-iso-diili--suomalaisuus-edistaa-bisnesta/pvavNgCk Vesa on kielimiehiä ja puhuu lukuisia kieliä. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri, jolla on Nokia- tausta. Viimeiset kymmenen vuotta Vesa on toiminut yrittäjänä. Startup-yrittäjyyden Vesa aloitti sijoittajana ja maksoi oppirahat tästä strategiasta. Tämä kuitenkin opetti paljon. Toisessa vaiheessa yrittäjäuraa Vesa toimi toimitusjohtajana ja lopulta päätyi perustamaan lukuisia yrityksiä. Osa menestyneitä, osa ei. Vesa on nähnyt monia yrityspolkuja konkurssista exitiin. Oppimiseen ja teknologiaan Vesa suhtautuu niin, että marssijärjestyksessä pedagogia on ensimmäisenä ja teknologia palvelee oppimisen tavoitteita työkaluna. Toki usein erittäin tehokkaana työkaluna, jos ajattelemma vaikka kehitysmaiden lapsia, tyttöjen koulunkäyntiä maailmanlaajuisesti tai muita haasteita. Claned saattaa tulevaisuudessa olla ratkaisu moneen globaaliin ongelmaan. Toivotetaan kaikki yhdessä menestystä Clanedille maailmanvalloitukseen. Suomen mahtava maabrändi oppimisen alalla ei ole tällä hetkellä täydessä käytössä. Toivotaan, että Clanedin myötä Suomen asema oppimisen ja opettamisen globaalina suurvaltana sementoituu ja se auttaa viime kädessä meitä kaikkia!

Loukomiehen koulu - Osa 17 - Jari Sarasvuo

Julkaistu 2.5.2017

Jari Sarasvuo Shownotes Oi tätä ilon päivää! Onnistuin lopulta saamaan Jari Sarasvuon Loukomiehen koulun vieraaksi. Jarin saaminen pulpettiin istumaan ja jutustelemaan yli tunniksi ei ole niitä helpoimpia tehtäviä, sen verran kiireinen kaveri on kyseessä. Keskustelu toteutettiin Jarin Kauniaisten kodin kirjastossa, joka on todella vaikuttava paikka. Käsin puusepän työnä rakennettu sisustus tekee oikeutta valtavalle määrälle kirjallisuutta, ja paikka kokonaisuudessaan huokuu rauhaa ja keskittymistä. Rutiinit Jarin päivittäinen työskentely perustuu illan pieneen vetäytymihetkeen ja suunnittelusessioon, joka mahdollistaa aamun räjähdyksenomaisen ampaisemisen toimintaan. Jari panostaa totuuden hetkiin, joiden kiinni nappaamiseen energia ja tekeminen pitää suunnata. Iltatyöskentely varmistaa sen, että on oikealla raiteella heti aamusta alkaen. Totuuden hetkien hahmottaminen tapahtuu etukäteen edellisen illan suunnittelussa. Totuuden hetki on tilanne, jossa asiat paljastavat itsensä. Totuuden hetkissä tarina joko nousee siivilleen tai se rapautuu ja romahtaa. Lue lisää. http://www.loukomies.fi/blogi

Loukomiehen koulu - Osa 16 - Matti Johannes Koivu

Julkaistu 30.3.2017

Loukomiehen koulu - Osa 16 - Matti Johannes Koivu by Tuomo Loukomies

Loukomiehen koulu - Osa 15 - Tapio Pajunen

Julkaistu 17.3.2017

Pitkän linjan politiikan toimittajalla ja puhetyöläisellä Tapio pajusella on vankka kokemus analyyttisestä puhetyöstä. Tapion kanssa oli äärimmäisen opettavaista keskustella studiossa, sillä lause on varmaa tuhansien tuntien koulimaa ammattilaisen ilmaisua. Meiltä löytyi Tapion kanssa useita yhtymäkohtia kuten armeija-aika ja tie yliopistoon… Toimittajaksi Tapio kertoo oppineensa tekemällä. Mitään journalistisia opintoja Tapio ei kerro opiskelleensa. Toki hän on opiskellut poliittista historiaa valtiotieteellisessä tiedekunnassa. Paras koulu toimittajalle on Pajusen mukaan yleissivistys. Tapio ei ole koskaan toiminut kirjoittavana toimittajana, vaan pelkästään radion puhetyössä ja nimenomaan “sähköisellä puolella” :) Toki radiotoimittajakin kirjoittaa paljon. Toimittajuus on oikeastaan moniammatillinen työ. Vieraiden kanssa ei politiikkaradiossa ole ollut ongelmia sen suhteen, että toimittajat olisivat laittaneet vieraat liian koville. Suoran lähetyksen formaatti on siinä mielessä reilu vieraalle, että siinä jokainen vastaa itse sanomisistaan. Poliitikot tulevat Politiikkaradioon mielellään. Se, mikä minua hämmästyttää Tapion työskentelyssä on, miten hän pystyy pitämään itsensä puolueettoman kuuloisena asioita käsiteltäessä. Tapion mukaan tämä kyky on osa ammatillisuutta. Oppimista ajatellen on mielenkiintoista se, miten Tapio toimii työssään. Tapiolla on kirjoitettuna jonkinlainen käsikirjoitus ja näkökulma asioista lähetyksiä varten. Poliittinen kieli on usein melkoista jargonia ja asiat pitää ensin “suomentaa” itselleen. Ranskalaisten viivojen avulla Tapio pystyy muistamaan kirjoitetut asiat lähetystilanteessa. Mitään mindmapin kaltaisia visuaalisia apuja Tapio ei lähetyksessä käytä. Kirjaansa kirjoittaessaan Tapio kuitenkin kertoo käyttäneensä mindmapia hahmottamisen apuna. Minulle toimittaja Pajunen antaisi lahjaksi Orwellin klassikoita. Tästä neuvosta aion kyllä ottaa onkeeni. Esimerkiksi Eläinten vallankumous on jäänyt minulta aikanaan lukematta. Pajunen pitää Orwellin yhteiskunnallisia tekstejä ajattomina. Kirjan kansalaistaito voit tsekata täältä: https://www.adlibris.com/fi/kirja/kansalaistaito-9789518517002 Politiikkaradio iTunesissa: http://areena.yle.fi/1-1485162

Loukomiehen koulu - Osa 14 - Sami Honkonen

Julkaistu 12.1.2017

Sami Honkonen Shownotes Sami on tietojohtamisen moniosaaja, startup-yrittäjä, organisaatioiden ravistelija, podcast-isäntä, suosittu keynote-puhuja ja metallibändin laulaja. Sami kokee olevansa helposti tapoja luovaa sorttia, mutta ei ole kuitenkaan luonut itselleen joka päivä toistuvaa aamurutiinia. Hän kuitenkin herää usein aikaisin, jopa viiden aikaan, ja lukee, työskentelee ja käy salilla aamulla ennen varsinaista työpäivää. Samin kanssa keskustelimme kompleksiteoriasta ja viitekehyksestä nimeltä Cynefin (lausutaan noin suunnilleen Knewin), joka vaikeasta nimestään huolimatta selkeyttää monimutkaisen maailmaan viiteen kenttään eli domainiin. Sami osaa selittää monimutkaisen asian kokeneen keynote-puhujan varmuudella ja selkeydellä metaforia käyttäen. Käytännössä tämä näkyy vaikkapa siinä, että best practices- mallit toimivat yksinkertaisessa kentässä, mutta eivät enää kompleksisessä kentässä. Ne, joita kyseinen kompleksiteoriaa selittävä viitekehys kiinnostaa, kannattaa kunnella Samin Boss Level-podcastin jakso, jossa vieraana on Dave Snowden. Cynefin frameworkista löytyy lisätietoa täältä. Priorisoinnissa unohdetaan Samin mukaan joskus se, että vähintään yhtä tärkeää kuin se, että laitetaan asiat tärkeysjärjestykseen on se, mitä jätetään pois. Multitasking on haitallista paitsi keskittymisen näkökulmasta myös siksi, että hyppiminen tehtävästä toiseen tuottaa jatkuvasti hukkaa tehtävien välissä. Omassa yrityksessään Tomorrow labs:issa Sami & Co. noudattavat kokeilukulttuuria aivan käytännön tasolla. Yrityskulttuuri syntyy rakenteista usein aivan konkreettisella tavalla. Toimiston ja toimitilan fyysinen ilmiasu vaikuttaa yhteistyöhön ja työyhteisön sosiaalisiin mahdollisuuksiin. Avokonttori mahdollistaa häiriöalttiudestaan huolimatta yhdessä toimimisen paremmin kuin omissa kopeissa istuminen. Usein myös organisaation sisällä on kokonaisuutta haittavia rakenteita, kuten palkitsemisjärjestelmiä, joissa kokonaisetu ei toteudu. Mutta mitä Sami Hononen on oppinut improvisaatioteatterista? Pistä tilaukseen Kolmen Kohdan Keskiviikko-viikkokirje nettisivuilta ja jaa podcastia sosiaalisen median härpäkkeillä. Palataan ensi viikolla blogin ja muun sisällön myötä. Oppimisterveisin! Tuomo Loukomies

Loukomiehen koulu - Osa 13 - Henkka Hyppönen

Julkaistu 19.12.2016

Moni tuntee Henkka Hyppösen TV:n ja radion vikkelä-älyisenä juontajana, keynote-puhujana ja mediapersoonana. Henkka on kuitenkin paljon muutakin. Hän on yritysvalmentaja ja yrittäjä sekä ennen kaikkea tietokirjailija, jonka uusin kirja Pelon hinta on aivan kuumottavan tasokas. Se on luettava, viihdyttävä ja erittäin informatiivinen. Henkka on tehnyt kirjan eteen valtavan määrän taustatyötä: lukenut noin 750 tieteellistä artikkelia ja raporttia sekä suuren määrän kirjallisuutta. Lisäksi hän on haastatellut lukemattomia asiantuntijoita ympäri maailmaa. Podcastissa sain mahdollisuuden keskustella Henkan kanssa pelosta, oppimisesta, hengityksestä ja tapojen voimasta. Lisäksi käsittelyssä on viestinnän ja esiintymisen säännöt, joita kaikkia joku huippuosaaja rikkoo. Esiintymisessä tärkeää on se, että ihminen kytkeytyy omaan aiheeseensa ja on aito. Tämä lohdutti minua, jolla ei podcastintekoon ole kokemusta, mutta paljon intoa ja aitoutta piisaa. Aamut Henkka aloittaa päiväkirjatyöskentelyllä, meditaatiolla ja “luovan tuottavalla” työllä, kuten kirjoittamisella. Tapaamiset hän pyrkii sopimaan iltapäivään. Kirjoittamisprosessissa Henkka pyrkii keskittymiseen ja on huomannut, että usein oikeaan rytmiin ja tarkkaavaisuuteen pääsemiseen vaaditaan yli tunnin työskentely. Pieninä paloina voi tehdä sitten vaikka editointia. Huonon keskittymisen työskentelystä voi toisinaan Henkalle koitua enemmän haittaa kuin hyötyä. Tässä Henkan tapa poikkeaa huomattavasti vaikkapa Alf Rehnin tavasta työskentelystä. Koulussa Henkka kertoo olleensa levoton mutta kiinnostunut. Urheilu eli lätkä vei vanhempana mielenkiinnon paitsi koululta, myös rumpujen soitolta. Mielikuvaoppiminen ja -harjoittelu on Henkalle tuttua nuoruuden lätkäharjoituksista. Kaikki mitä tekee muuttuu melko pian oppimisen alustaksi ja -välineeksi. Oppiminen on Henkalle tulosten valossa ollut helppoa, koska oppiminen on hänelle tapa kaikessa mitä hän tekee. Tim Ferrissin ja monen muun metodien tapaan oppiminen on usein mallioppimista. Kysymys on aika usein siitä, mitä tekevät luonnostaan parhaat sekä ne joista on kovan työn tuloksena tullut parhaita omalla alallaan. Pilko heidän tekemisensä ja metodinsa osiin ja matki, kerää vaikutteita ja ota nöyrästi palautetta. Liitä tähän analyysi, kirjallisuus ja kokeileminen käytännössä. Näillä keinoin löytyy oppimisen ydinkomponentit vaikkapa uuden työn harjoittelussa. Tämä ei kuitenkaan päde kaikkiin ja Henkka onkin huomannut, että kaikki eivät näin tee, vaikka työkalut siihen olisivatkin olemassa. Oman mallinsa hän on oppinut intuitiivisesti. Pelon hinta- kirjan kirjoittaminen lähti ärsyynnyksestä sitä kohtaan, että pelkoa mystifioidaan ja esitetään, ettei sille voida tehdä mitään. Ajatus johti siihen, että kirjaan tuli melko fysiologinen ja neurologinenkin näkökulma pelkoa kohtaan. Viime kädessä tärkeää on se, että pelolle ja lamauttavalle jännitykselle voi tehdä paljonkin. Esiintymispelkoon ja koejännitykseen voi saada apua ja autonomisen hermoston toimintaan voi vaikuttaa erityisesti hengityksen avulla. Kuuntele podcastista miten! Kuuntele myös muun muassa: Vaikuttaako pelko jopa älykkyyteen? Miten pelot voivat tuhota opiskelun ja vaikuttaa työntekoon? Voiko pelolla johtaja menestyä? Entä mikä on pelkomuisto ja voiko siihen vaikuttaa? Milloin pelko toimii? Mitkä kaksi tekijää ovat tärkeitä luovan ryhmän toiminnassa? Alla linkkejä aiheeseen liittyen: Henkasta: http://www.henkkahypponen.com/ http://plusoneagency.com/

Loukomiehen koulu - Osa 12 - Anders Adlercreutz

Julkaistu 10.11.2016

Anders Adlercreutz Shownotes Anders Adlercreutz on monipuolinen aikaansaava hahmo, joka on lyhyen poliittisen uran aikana ehtinyt päästä kunnanvaltuustoon, eduskuntaan ja RKP:n puheenjohtajaehdokkaaksi. Anders on myös arkkitehti ja yrittäjä. Politiikkaan Anders lähti myöhään, mutta on aina ollut kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista. Hän on seurannut mm. USA:n sisäpolitiikkaa lapsesta saakka. Reaganin voitto Carterista vuonna 1980 on jäänyt hänen mieleensä järkytyksenä. Jotain yhtymäkohtia voidaan vetää tähän päivään... Andersin arkeen kuuluu suurperheen (5 lasta) tohina. Minulle onkin vaikea käsittää, kuinka hän ehtii hoitamaan näin monia haasteita. Kuuntele, mitä hän kertoo aamuistaan, rutiineistaan ja perheen yhteisistä tavoista. Kansainvälisyys ja kielitaito leimaavat Andersia ja koko hänen perhettään. Opiskelut ja vaihto-oppilaskokemukset ulkomailla ovat jalostaneet mielen avaraksi kulttuureille ja kielille. Voisi kai sanoa, että kansainvälisyys on Adlercreutzin perheessä growth mindset- ajattelua parhaimmillaan. Arkkitehdin maailmassa arkkitehtuuri ja design on viime kädessä ihmisten palvelemista ja ihmisten tuntemista, osa elämää. Andersin näkemys on selkeästi se, että arkkitehtuuri ja design on jotain muuta kuin insinöörimäistä suunnittelua. Kyseessä on ihmisistä oppiminen ja ihmisten tunteiden ja tarpeiden huomioon ottaminen. Mielenkiintoinen kommentti oli, että “tiede on taidetta ja taide tiedettä”. Itse jäin tätä hieman kryptistä lausetta pohtimaan ja maistelemaan pitemmäksi aikaa. Andersin ajattelussa tämä liittyi analyysien tekemiseen ja siihen, että maalauksia ja musiikkia voidaan analysoida matemaattisen tarkasti, mutta silti taidetta ei pysty täysin selittämään. Politiikassa Anders haluaa nähdä vaikkapa takinkäännön niin, että pitää pystyä vaihtamaan mielipiteitään, jos saa uutta tietoa. Tämä on luovaa ajattelua. Populistinen ääntenkalastelu tyhjillä lupauksilla sen sijaan on takinkääntöä. Politiikassa joustamattomuus näkyy Andersin tuorein silmin niin, että vaikkapa puoluekuri saattaa rajoittaa ajattelua yksittäisen poliitikon kohdalla. Politiikassa esiintyy hitautta ja kankeutta, joka kuitenkin saattaa olla tarpeen. Myös puoluekuria tarvitaan vaikkapa hallitustyöskentelyssä. Rajanveto “omantunnonkysymysten” ja puoluekurin välillä on vaikeaa. Politiikassa hänet on yllättänyt positiivisesti se, että yhteistyötä eduskunnassa tehdään ihan oikeasti hyvässä hengessä ja puoluerajojen yli. Anders on seurannut koulutusta ja oppimista lastensa kautta. Uusi oppimiskäsitys ja tapa ajatella oppimista elinikäisenä prosessina on siirtymässä aidosti Suomen kouluun viimeistään uuden opetussuunnitelman mukana. Oppimaan oppimisen taidot ja faktatiedon merkityksen väheneminen ovat selkeitä trendejä. Anders hehkuttaa suomalaisten opettajien korkeaa tasoa ja hyvää koulutusta. Ulkomailla Suomen koulubrändi on edelleen erittäin vahva. Digitalisaatio on Andersin mukaan enemmän mahdollisuus kuin uhka, vaikka haasteitakin tietysti on.

Loukomiehen koulu - Osa 10 - Alf Rehn

Julkaistu 11.10.2016

Alf Rehnillä on valtavasti annettavaa kenelle tahansa meistä. Alf on Åbo Akademin organisaation ja johtamisen professori ja hänet tunnetaan innostavana puhujana, kärkevänä keskustelijana sekä kirjailijana. Vuonna 2009 Rehn sai kansainvälistä tunnustusta Thinkers 50 -listalla, jonka nousevien ajattelijoiden joukossa hänen sijoituksensa oli 13. Alfin viimeisimmät kirjat ovat Vaaralliset ideat, Suunnaton Suomi sekä Unelmien talous. sekä Unelmien talous. Keskustelimme ensin Bengt Holmströmin Nobel-palkinnosta sekä “tyhmien kysymysten” merkityksestä. Oppimisen ei aina tarvitse olla kivaa, helppoa tai edes ymmärrettävää, joskus on Alfin mukaan haastettava itsensä aivan liian vaikeilla asioilla. Alf on tehnyt aamuistaan hetken, jolloin hän lukee rauhassa uutiset ja sähköpostit. Yksi hänen tapansa hallita kiireistä arkeaan on tietää, että ainakin jokin asia, siis uutisten seuraaminen ja mailit, tulee tehtyä joka päivä. Alf käyttää sähköpostia informaation rajaamiseen ja siirtää keskustelut muista medioista sinne. Alf vaatii usein selitystä sille, miksi jotain asiaa tehdään. Hän on siis kyseenalaistaja. Taannoinen kohu Facebook- kirjoituksesta on hyvä esimerkki siitä, että Alf herättää tunteita ja keskustelua. Keskustelussa kyse oli siis pohjimmiltaan siitä, että professori käytti kirosanoja ja “alatyyliä”. Pienikin sovinnaisuuden rajojen rikkominen saa ihmiset reagoimaan voimakkaasti. Rajojen rikkominen silloin tällöin on luonnollisesti tyylipuhdasta Alfia. Omaa oppimistaan Alf kuvaa termillä monkey mind, joka tarkoittaa pomppimista asiasta ja aihepiireistä toiseen. Tätä ei voi suositella kaikille, mutta hänellä se on aina toiminut. Alf kertoo olevansa myös hyvämuistinen ja erittäin assosiatiivinen. Toisin sanoen hän luottaa siihen, että langan päät yhdistyvät kun aivot poukkoilevat. Hän muun muassa saattaa kirjoittaa 7-8 tekstiä samanaikaisesti! Tässä Alfia auttaa Ulysses- ohjelma. Alfin kirjoittamisessa merkille pantavaa on lisäksi se, että hän ei omien sanojensa mukaan tiedä, mitä on kirjoittamassa, vaan hän vain alkaa näpytellä. Editoimalla tekstit muovautuvat lopulliseen muotoonsa . “Ajatus asuu sormissa” on Alf sanonut. Tärkeää on se, että tekee koko ajan jotain. “Suunnittelu on tärkeää, mutta suunnitelmat ovat yhdentekeviä”. Äärimmäisen itseluottamuksen ja toisaalta epävarmuuden yhdistelmä on melko tavallinen menestyneissä ihmisissä. Amy Chuan kolmatta menestystekijää, eli impulssikontrollia Alf kyseenalaistaa ehkä hieman enemmän. Metakognitiiviset valmiudet ja itsensä ulkopuolelle asettumisen taidon Alf kuitenkin nimeää monen menestyjän taustatekijäksi. Guruopettajien ja johtajien aika ei Alfin mielestä ole ohi, vaan parhaat opettajat ovat entistä parempia ja suuria guruja löytyy edelleen. Alfin mielestä on jopa yllättävää, että vanhat gurut ovat edelleen kovassa iskussa. Esimerkkeinä Rehn mainitsee Michael Porterin, Seth Godinin, Gary Vaynerchukin, Tony Robbinsin tai Paolo Coelhon. Missä ovat uudet gurut, hän kysyy? Omaksi guruikseen hän nimeää vanhan zen-mestarinsa sekä professori Claes Gustafssonin. Ajattelijoiksi, joita Alf fanittaa nousevat Marshall Sahllins ja Georges Bataille. Peliteollisuuden ja valkoisen eliitin ongelmien ratkaisemisen lisäksi innovaatiokeskustelusta puuttuu usein hieman kriittisempi osa, jossa keskityttäisiin maailman todellisten ongelmien ratkaisemiseen. Myöskään vähemmistöjen tai heikommassa taloudellisessa asemassa olevien ongelmiin ei välttämättä resurssoida tarpeeksi. Alf haluaisi nostaa innovaatiokeskusteluun muutakin kuin eliitin ongelmien ratkaisemisen.

Loukomiehen koulu - Osa 11 - Maija Itkonen

Julkaistu 3.10.2016

Maija Itkonen Shownotes Maija Itkonen on niin lähellä renessanssi-ihmistä, kuin nykyään vain voi olla. Hän on ammattimuusikko, lastenkirjailija, kuvittaja, muotoilija, keksijä, sarjayrittäjä ja toimitusjohtaja. Tällä hetkellä hänet tunnetaan nyhtökauraa valmistavasta Gold&Green productista, mutta hän on luonut myös langattomaan lataukseen keskittyneen Powerkiss-yhtiön ja innovoinut langattoman latauksen integroimisen huonekaluihin. Tällä kertaa Loukomiehen koulu-podcastissa pureudutaan siihen, miten monipuolisuus on asennekysymys ja mitä sinä voit Maijan asenteesta ottaa opiksi. Otetaan Stubbmaisesti kolme pointia: 1. Maija kokee monipuolisuuden juontavan juurensa siitä, ettei sulje mitään ovia itseltään etukäteen. Kaikkea pitää kokeilla, olla ennakkoluuloton ja ennen kaikkea virheet ja epäonnistumiset ovat oppimiskokemus, eivät lopullinen tuomio ja ihmisyyden mitta. Kuulen korvissani Carol Dweckin sanovan: “Not yet darling” sen sijaan, että joku sanoisi “fail”. Maijan sanoin, “Jos olet juossut maratonia, mikset voisi mennä soutukilpailuun? Totta kai voit mennä soutukilpailuun” 2. Sisäisen motivaation merkitys on täysin olennainen Maijalle kaikessa mitä hän tekee ja oppii. Hänen on vaikea kuvitella tilannetta, jossa ulkoapäin ohjautuva motivointi saisi hänet tekemään asioita tai ainakaan tekemään parastaan. 3. Ammattimuusikon kokema kova treeni, epäonnistuminen ja uudelleen yrittäminen ovat saaneet Maijan suhtautumaan epäonnistumiseen, nöyrtymiseen ja oppimiseen yrityksen ja epäonnistumisen kautta. Sekä soittamisen oppimisen työläys ja valtava euforinen tunne onnistumisen hetkellä ovat olleen Maijalle ehkäpä paras oppimisen, yrittämisen ja innovaation koulu. Hän pitää muusikkoutta merkittävänä tekijänä omalla urallaan. Puhallinsoittimet toimivat parhaana mahdollisena kouluna stressinhallintaan. Puhaltaja joutuu olemaan ongelmanratkaisija kovassa stressitilanteessa, jos esim. soittimesta ei tule ääntä juuri ennen sooloa. 4. Koulussa Maija oli mielestään jossain määrin ulkopuolinen ja koki, ettei koulu voi antaa hänelle mitään. Ulkoinen motivaatio ei riittänyt kuin suoritusorientaatioon menemään siitä mistä aita on matalin. Numerot olivat kuitenkin tärkeitä ja tavoitteet liittyivät numeroihin. Elämä oli Maijan mukaan toisaalla. Musiikin oppinen liittyi siihen, että löytyi oikeanlainen ihminen, ikään kuin guru, jota seurata. Se olisi voinut Maijan elämässä liittyä mihin tahansa alaan, vaikkapa meribiologiaan. 5. Design on Maijan mielestä enemmän kuin suunnittelua tai muotoilua. Voisi sanoa, että se on kokonaisvaltaista käyttäjäkokemusta ilman kompromisseja. Kompromissittömyys ei tarkoita kuitenkaan sitä, että ei olisi kokeilukulttuuria ja beta-versiointia. Väljästi aiheeseen sopivaksi kirjaksi Maija suositteli Eric Riesin Lean Startup- opusta! Kolme pointtia my ****ss! Laittakaa podcast tilaukseen, jättäkää mailinne, jotta saatte keskiviikon kolmoset ja tarkistakaa, että saatte vielä kirjeen. Jotkut ovat informoineet, että eivät enää ole kirjettä vastaanottaneet. Katsokaa roskapostit ja suodattimet. Ensi viikkoon ja uusiin kujeisiin! Tuomo

Loukomiehen koulu - Osa 9 - Karla Nieminen

Julkaistu 21.9.2016

Karla on mielenkiintoinen hahmo. Hän on täynnä energiaa ja elämänilo huokuu Karlan ympärille. Karla on myös harvinainen yhdistelmä diplomi-insinööriä ja elämäntaito-genreä. Karlan yritys jäänmurtajat toimii ihmissuhdevalmennuksen alalla ja Karla on siis yrittäjä ja ihmissuhdevalmentaja. Mitä sinä voit Karlalta oppia eli amerikaks: What´s in it for me Otetaan kolme koppia siitä, mitä sinä voit oppia kuuntelemalla Karlan ajatuksia: 1. Fake it ´till U make it Tämä periaate pätee Karlan mukaan hyvin ihmissuhdetaitoihin. Jos koet epävarmuutta sosiaalisissa tilanteissa, niin kuvittele itsesi näyttelijäksi tai kaveriksesi, joka on sosiaalisesti sujuva ja ajattele esittäväsi häntä. 2. Ihminen tekee todellisuudessa päätöksensä tunteella Myyjät ja markkinoijat ovat tienneet tämän aina. Ymmärrä sinäkin tämä. Ihminen tekee ylivoimaisesti suurimman osan päätöksistään tunteella ja tiedostamattaan. Jälkikäteen olemme hyviä perustelemaan järjellä päätöksiämme. 3. Verkostoitumisen avaimet: - Ota SoMe haltuun - Antaminen- ajattele ensin mitä voit antaa muille, älä sitä mitä voit itse saada - Ole aktiivinen aloitteentekijä - Ole aktiivinen yhteydenpidossa (älä kuitenkaan stalkkaa) Tee pieniä palveluksia, älä ahdistele. Lisäksi jokainen voi ottaa oppia Karlan elämänasenteesta, joka on positiivinen ja sosiaalinen, vaikkei hän nuorempana kokenutkaan olevansa sellainen. Hän päätti muuttua ja muuttaa tapaansa suhtautua ihmisiin. Karla kokee, että valmentaakseen ja osatakseen auttaa ihmisiä, pitää olla melko hyvä niissä asioissa, joita opettaa. Täydellinen ei kuitenkaan kenenkään tarvitse olla. Karlalta on ilmestymässä keväällä kirja, hänellä on oma Jäänmurtajat- podcast Suplassa sekä suosittu Jäänmurtajat- blogi. Käy tsekkaamassa.

Loukomiehen koulu - Osa 8 - Paavo Häikiö

Julkaistu 29.8.2016

Paavo Häikiö Shownotes Tällä kertaa vieraana on todellinen puhetyön ammattilainen. Radio Suomen ja YLE:n toimittaja Paavo Häikiö, joka on tehnyt noin 3500 henkilöhaastattelua sekä radioon että televisioon. Paavon tapa oppia on tekeminen. Hän on vankasta koulutustaustasta huolimatta käytännön tekemisen kannattaja oppimiseen liittyen. Hän kertoo mm. oppineensa neljä kieltä paikan päällä puhumalla, ei niinkään koulussa. Mitä sinä voit oppia siitä, mitä Paavo kertoi? Ensinnäkin kiinnittäisin huomiota siihen, kuinka Paavo oppi toimittajan hommat käytännössä kesätoimittajana paikallisradiossa. Tekemällä kaikkea maan ja taivaan väliltä, sitoutumalla ja pitämällä hauskaa. Kuulostaa motivaation viisastenkiveltä. Toiseksi Paavo suhtautui melko kriittisesti koulun digitalisoitumiseen ja lasten pelaamiseen. Hän oli melko “old School” isä tietotekniikan suhteen. Toisaalta hänellä oli hyvät perustelut omalle kannalleen. Kolmanneksi löysimme Paavon kanssa oppimisen taustatekijäksi pohjattoman uteliaisuuden ja halun kyseenalaistaa ja epäillä valmiita totuuksia. On niin, että oikea oppiminen ja luovuuskin syntyvät näistä ominaisuuksista: Jos et ole utelias, et opi. Jos et kyseenalaista, et luo koskaan mitään uutta. Palaa Loukomiehen koulun syyskauden pariin, mahtavia vieraita luvassa! Tilaa myös pieni tervehdys minulta, joka saapuu joka keskiviikko. Saat sen jättämällä mailisi osoitteeseen www.loukomies.fi . Jos pidät jutuistani, jaa podcastia ja blogia eteenpäin ja vinkkaa kavereille! Olisin nöyrästi kiitollinen. Kasvatetaan oppimisesta kiinnostuneista oma heimomme! Moni on jo liittynyt. Kiitos teille. Oppimisterveisin Tuomo Loukomies Oppimisvalmentaja

Loukomiehen koulu - Osa 7 - Lauri Järvilehto

Julkaistu 6.6.2016

Lauri Järvilehto shownotes Pidä hatusta kiinni, sillä nyt mennään kovaa! Lauri Järvilehto on todellinen renessanssi-ihminen. Hän on filosofi, kirjailija, tiedemies, muusikko, yrittäjä, visionääri, oppimisen asiantuntija ja nyt myös pelikehittäjä, jolla on suuria suunnitelmia oppimisen ja pelien yhdistämisestä. Moni tuntee Laurin Filosofian Akatemian perustajana ja vetäjänä tai kirjoista kuten “Tee itsestäsi mestariajattelija”, “Upeaa työtä” tai “Hauskan oppimisen vallankumous”. Nyt hänellä on kuitenkin jotain aivan muuta työn alla. Kuuntele Laurin nykyisistä kuvioista ja ajattelusta. Lauri Järvilehto puhuu paljon ja nopeasti. Hänen lanttunsa tuntuu leikkaavan kuitenkin vielä puhettakin joutuisammin. Podcastin tekeminen Laurin kanssa oli toisaalta vaivatonta, koska ei itse tarvinnut sanoa juuri mitään. Toisaalta se oli hengästyttävän työlästä, koska piti yrittää pysyä perässä supernopeassa tempossa. Tällä hetkellä Lauri luotsaa Lightneer-peliyhtiötä, jolla on kunnianhimoinen tavoite luoda maailman ensimmäinen mainstream- oppimispeli. Tavoite on massiivisen kunnianhimoinen, mutta Laurin mukaan kaikki kivet käännetään tavoitteen saavuttamiseksi. Laurilta voit sinäkin oppia positiivisen ajattelun ja oppimisen suhteesta, motivaatiosta, ihmismielen ja intuition toiminnasta sekä ennen kaikkea tulevaisuuden oppimisesta ja pelaamisen sekä digitaalisuuden merkityksestä siinä. Jos missaat tämän, missaat paljon! Laurin touhuista voit lukea mm. Näistä linkeistä: http://www.kasvublogi.fi/tag/lauri-jarvilehto/ https://filosofianakatemia.fi/ihmiset/lauri https://ajattelunammattilainen.fi/lauri-jarvilehto/ https://songsworth.com/

Loukomiehen koulu - Osa 6 - Pekka Peura

Julkaistu 26.5.2016

Pekka Peura shownotes “Oppilaat usein lunttaa kokeissa sillä, että ne lukee hirveesti edellisenä iltana”- Pekka Peura Tänään Loukomiehen koulussa on vieraana yksilöllistä oppimista matematiikan opetuksessa kehittänyt Pekka Peura. Pekka on yksilöllisen oppimisen ajattelutavan pioneeri ja rohkea uudistaja. Hänen lukiokursseillaan ei ole kokeita, eikä opettajakaan ole juuri äänessä. Pekan opetus ja filosofia perustuvat yksilölliseen oppimiseen ja omaan tahtiin etenemiseen. Opiskelutyötä oppijat tekevät paljon koulun ulkopuolella ja koulussa keskitytään enemmän tehtäviin ja käytännön työhön. Itsearviointi ja sosiaalinen vertaistuki on opiskelussa keskiössä. Kaiken perustana on humaani ihmiskuva, jossa oppijat ovat oman toimintansa subjekteja, vastuuhenkilöitä ja omistaja. Opettajan tehtävä on luoda ihanteelliset olosuhteet ja tarjota resurssit. Autonomia ja vastuu, osaamisen kokemukset sekä sosiaalinen yhteenkuuluvuus lisäävät oppimismotivaatiota Tämä on toiminut ja opettajat Suomessa ja ulkomailla ovat innostuneet Pekan kehittämistä metodeista. Pekka ei tietenkään ole asialla yksin vaan hän toimii innovatiivisen työyhteisön jäsenenä sekä yhteistyössä muiden innokkaiden opettajien kanssa. Esimerkkinä voi mainita vaikkapa 4. luokan opettaja Markus Humalojan, jonka kanssa Pekka esittelee yksilöllisen oppimisen mallia YLE:n koulukorjaamo-sarjassa. Jokainen voi ottaa Pekalta mallia omaan oppimiseensa, opettamiseensa sekä lastensa koulun seuraamiseen siitä, mikä on tärkeää. Tärkeää eivät ole numerot ja lyhyen aikavälin tiedon ulkoa opettelu, vaan motivaatio, into oppia ja nähdä vaivaa tavoitteidensa eteen sekä kyky arvioida ja pohtia omaa oppimistaan ja osaamistaan. Oppimistulokset kyllä seuraavat aikanaan. Yksilöllisen oppimisen filosofiaan ja Pekan ajatteluun voit tutustua lisää täältä: http://maot.fi/ http://yle.fi/uutiset/koulukorjaamo_vahemman_kokeita_enemman_vastuuta_lapsille__voiko_yksilollinen_opetus_toimia/8603283 http://areena.yle.fi/1-3304536

Loukomiehen koulu - Osa 5 - Maarika Maury

Julkaistu 3.5.2016

Maarika Maury Shownotes Maarika Maury (äännetään Morii) on nainen tämän kevään strategiakeskustelun takana. Hänen tutkimustuloksensa suomalaisten yritysten johdon ja henkilöstön strategiatuntemuksesta on lyönyt monet ällikällä. Tulokset kieltämättä ovat hämmentäviä. Maarika tekee väitöskirjaa aiheesta Vaasan yliopistoon ja toimii samalla konsulttifirma Kissconsultingin toimitusjohtajana. Työssään hän auttaa yrityksiä yksinkertaistamaan, kirkastamaan ja kyllä, myös oppimaan strategiaansa. Puhuimme Maarikan kanssa oppimisen, strategian ja johtamisen liitosta. Maarika on kirjoittanut yhdessä kollegoidensa kanssa mm. kirjan “Pelolla johtaminen on perseestä”, jossa kuvataan hyvin suomalaista johtamiskulttuuria ja sen kipupisteitä. Meissä kaikissa asuu kuulemma pelolla johtaja. Maarika on tutustunut myös suomalaiseen kouluelämään myös sisäpuolelta, toimittuaan opettajana. Hänen mielestään yksinkertainen on kaunista niin busineksessä kuin elämässäkin. Antoisia kuunteluhetkiä!

Loukomiehen koulu - Osa 4 - Maarit Rossi

Julkaistu 12.4.2016

Maarit Rossi valittiin www.globalteacherprize.org/ - palkinnon kymmenen loppukilpailijan joukkoon yli 8000 hakijan joukosta. Hän on pitkän linjan opetuksen uudistaja niin matematiikan opetuksessa kuin rehtorinakin. Maaritin tavoitteena on muuttaa matematiikan opetus koko maailmassa! Matematiikan opetuksessa hän uskoo tekemiseen, konkretitaan ja matematiikan oppimiseen myös arjen ja käytännön kautta. Tekeminen tuo motivaatiota. Maarit on myös yrittäjä, jonka kehittämä Paths to math- oppimisalusta tulee olemaan seuraava Suomen vientihitti :) Keskustelimme Maaritin kanssa opettajuudesta ja lapsikeskeisestä empaattisesta ihmiskäsityksestä. Olennaista Maaritille on lapsen kohtaaminen. Miksi moni lapsi pelkää ja inhoaa matematiikkaa? Tästä asiasta Maaritilla on melko vankka kokemuksen tuoma näkemys. Maaritilla on kokemusta koulutuksesta myös ulkomailta ja hän arvostaa suomalaisen opettajakoulutuksen korkealle. Opettajien korkea koulutustaso on myös eräs tärkeä syy Suomen koulutusmenestykselle. Tutustu Maaritin Blogiin tästä: http://pathstomath.com/blog-2/ Maaritin mielestä suomalaiset olisivat ehkä voineet hyödyntää PISA-menestystään paremmin ja myös kehittää koulua enemmän menestyksestä huolimatta. Mutta miten opettajuudessa voi kilpailla?

Loukomiehen koulu - Osa 2 - Jani Niipola

Julkaistu 30.3.2016

Loukomiehen koulussa on vieraana Kauppalehden toimittaja, kirjailija ja bloggari Jani Niipola. Jani Niipola on kirjoittamisen, markkinoinnin ja tyylin monitoimimies. Tällä hetkellä hän johtaa kauppalehden markkinointisivuja tuottajan roolissa, mutta parhaiten hänet tunnetaan Vapaa tyyli, Pelisukupolvi sekä Duudsoni-kirjoistaan. Lisäksi Janilla on loistava Yhden miehen tyyli- niminen blogi. Janilla on vankka tausta vapaana toimittajana ja kirjoittajana. Historiaan mahtuu niin urheilutoimittajan kuin muotitoimittajankin rooleja. Janin tekemisiin voit tutustua tästä: Blogi: http://yhdenmiehentyyli.com/author/janiniipola/ Duuni: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/jani-niipola-kauppalehden-markkinointisivujen-tuottajaksi/cM83kMqa Kirjat: http://www.adlibris.com/fi/haku?q=jani+niipola Keskustelimme Janin kanssa rutiineista, oppimisesta, kirjoittamisesta, tyylistä ja growth mindset-ajattelusta. Mikä mahtaa olla Spezzatura? Kuuntele Janin asiantuntevat analyysit Stand up-komediasta sekä ulkomailla pitkään asuneen suomalaisen näkemykset suomalaisesta jämähtämisestä. Onko sitä? Aikaa meillä meni 45 minuuttia, mikä tuntui taas liian lyhyeltä. Toivottavasti saat Janin ja minun jutustelusta irti hyviä fiiliksiä ja uusia näkökulmia. Loukomies podcast ylpeänä esittää: Jani Niipola

Loukomiehen koulu - Osa 3 - Juha Itkonen

Julkaistu 24.3.2016

Loukomiehen koulussa on tällä kertaa vieraana kirjalija Juha Itkonen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Juha_Itkonen

Loukomiehen koulu - Osa 1 - Tuomo Meretniemi

Julkaistu 16.3.2016

Loukomiehen Koulussa on vieraana Tuomo Meretniemi. Hän valmistautuu parhaillaan 6 vuoden maailmanympäripurjehdukseen. http://www.sailforgood.org/

Takaisin podcastien listaan