Tälle sivulle on koottu suomalaiset podcastit. Lisäykset voi ilmoittaa lomakkeella.
Väliaika
Väliaika on Turun Kaupunginteatterin podcast. Väliajalla kuullaan teatterintekijöiden kuplivaa keskustelua teatterin ilmiöistä.
Jaksot
Yhteensä 32 jaksoa, joista ensimmäinen julkaistu 19.5.2020.
Florian Zellerin näytelmistä
Millainen näytelmäkirjailija Florian Zeller on? Millaisia aiheita hänen näytelmissään käsitellään, ja mikä tekee niistä samaistuttavia? Millaisena Zellerin näytelmät näyttäytyvät toiselle näytelmäkirjailijalle?
Turun Kaupunginteatterin dramaturgi ja vuoden 2025 teatterin taiteellisena johtajana toimiva Satu Rasila saapui Väliajan vieraaksi keskustelemaan Florian Zelleristä.
Puristettu aika
Mikä on Fern Orchestra? Mikä on sedimenttinäyte ja miten sen pohjalta luodaan taidetta? Kuinka paljon Suomessa on levänörttejä?
Fern Orchestran esitys Puristettu aika saa ensi-iltansa Sopukassa 7.9.2024. Taiteilija Vespa Laine ja meribiologi Conny Sjöqvist saapuivat Väliajan vieraiksi kertomaan kuulumisiaan ja keskustelemaan teoksesta.
Sukupuuttoparatiisi
Mikä Sukupuuttoparatiisi? Millaista on käsitellä vapaaehtoisen lisääntymättömyyden teemaa näyttämöllä? Millaisia mahdollisuuksia aiheen käsittelyyn tarjoaa nukketeatteri?
Kaupunginteatterin Sopukka-näyttämöllä nähdään huhtikuussa 2024 aikuisten nukketeatteriesitys. Väliajan vieraaksi esityksestä keskustelemaan saapuivat ohjaaja Alma Rajala, käsikirjoittaja Reetta Niemelä sekä lavastaja ja nukkesuunnittelija Heini Maaranen.
Solaris
Mitä teemoja Solariksen työryhmä on halunnut näytelmällä käsitellä? Mitä voimme oppia ihmisistä ja muunlajisista? Onko tieteisfantasia hyvä väline käsitellä ihmisen suhdetta luontoon ja maailmaan? Väliajan vieraiksi saapuivat Solariksen ohjaaja Ona Korpiranta, lavastaja Riku Suvitie, sekä eläin- ja ympäristöetiikan dosentti Elisa Aaltola.
Fern Orchestra ja Vedenjakaja
Millainen bändi on Fern Orchestra? Millaisista lähtökohdista Vedenjakaja on lähtenyt syntymään? Millaista on keski-ikäinen anarkismi? Vespa Laine ja Markus Heino saapuivat Väliajan vieraaksi kertomaan Vedenjakaja-teoksestaan, tiede- ja taidekollektiivistaan sekä kesäkuulumisistaan.
Aurajoen salaisuudet osa 2
Mistä veden varaan -teos sai innoituksensa? Mistä urbaanilegenda "jokituupparista" sai alkunsa? Haastateltavana Veden varaan -romaanin kirjoittaja Jussi Marttila. Jaksossa keskustellaan kadonneista ihmisistä ja rikoksista.
Aurajoen salaisuudet osa 1
Miltä joen pinnan alla näyttää? Millaiset pelastustehtävät ovat kaikkein yleisimpiä? Haastateltavana pitkän linjan sukeltaja Jouko Moisala ja Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen palomestari Riku Koskinen.
Näyttämötaistelu
Tarkkaan koreografioidut näyttämötaistelut ovat huikeaa katseltavaa. Niiden takana ovat huimapäiset ammattilaiset, jotka tuntevat taistelulajit, ihmiskehon ja teatteritaiteen hämäyskikat. Miten päätyy näyttämötaistelemaan? Millainen tausta pitää olla? Mitkä tahot kouluttavat tähän ammattiin? Kuinka paljon pitää osata kamppailulajeja? Millaisia ominaisuuksia näyttämötaistelijalla/koreografilla pitää olla? Ovatko stuntit ja näyttämötaistelijat rämäpäitä? Miten kohtauksen koreografiaa lähdetään suunnittelemaan? Miten se etenee suunnittelusta harjoitukseen? Mitä harjoituksissa pitää ottaa huomioon? Mitä esityksessä pitää ottaa huomioon? Millaisia teatterin hämäystemppuja taisteluissa on? Millaiset työllistymismahdollisuudet alalla on? Kuinka suuri mahdollisuus loukkaantumiselle on?
Jakson vieraina ovat näyttämötaisteluopettajat Oula Kitti ja Iiro Heikkilä.
Äänisuunnittelun salat
Äänisuunnittelu luo tunnelmia ja tukee teoksen maailmaa ja kaiken tämän takana on äänisuunnittelija. Mitä äänisuunnittelija tekee? Mistä suunnittelu alkaa? Miten se etenee? Kenen kanssa äänisuunnittelija tekee eniten yhteistyötä? Kuinka paljon ohjaaja saa vaikuttaa suunnitteluun? Mikä on äänisuunnittelijan positio työryhmässä? Onko äänisuunnittelu/äänitekniikka sukupuolittunut ammatti? Mistä äänet tulee? Miten äänillä voi kikkailla? Pitääkö äänisuunnittelijan osata myös säveltää ja soittaa? Mistä tulee inspiraatio? Kuinka paljon työstä on luovaa luomista ja kuinka paljon taas teknistä näpertämistä? Jakson vieraina ovat äänisuunnittelija Eero Auvinen ja äänisuunnittelija Iida Hägglund.
Kesäteatteri!
Linnut laulavat, kahvi tuoksuu, vieno tuuli puhaltaa ja viltinkin alla tuntuu että asteita on ehkä viisi. Tässä sitä sitten istutaan 2,5 tuntia ja nautitaan teatterista. Nimittäin kesäteatterista! Tuo suomalaisten suosikkilaji heti jääkiekon jälkeen. Jakson vieraina Primadonnat -blogin pitäjät ja kesäteatterin suurkuluttajat Unna Äkäslompolo ja Pilvi Orpana.
Miksi kesäteatteri? Mikä tekee siitä niin hienon lajin? Miksi kesäteatteri sopii juuri suomalaisille? Pelkästään Turussa ja sen lähialueilla on nopeasti laskettuna reilusti yli kymmenen kesäteatteria. Miten jokainen löytää katsojansa? Millainen teatterin tai tilan pitää olla? Pitääkö kesäteatteria aina esittää ulkona? Millaiset väliaikatarjoilut pitää olla? Millainen esitys sopii kesäteatteriin? Mitkä ovat hyvän kesäteatteriesityksen aineosat? Mitkä ovat kesäteatterin tyylilajit? Kantaesitys vs. olemassa oleva esitys kesäteatterissa? Paras kesäteatteri? Paras kesäteatteriesitys jonka olette nähneet? Vinkit kesäteatterin katsomoon.
Hurahtanut katsoja
Podcastien, blogien, vlogien ja muiden sometilien ja kanavien määrä kulttuurialalla harrastajien ja ammattilaisten keskuudessa kasvaa koko ajan ja nykyään on yhä helpompaa perustaa oma kulttuurikanava. Vieraana oman kulttuurikanavan perustaneet hurahtaneet katsojat. Milloin hurahdit teatteriin? Miksi juuri teatteri? Tyylilaji, joka iskee sinuun parhaiten? Kenen kanssa käyt teatterissa? Paras näkemäsi esitys? Mitä ikävöit teatterista eniten? Miksi valitsit alustaksi juuri podcastin/blogin? Motiivit blogin ja podcastin aloittamiseen? Miten korona-aika on vaikuttanut alustasi aktiivisuuteen? Mistä kirjoittaa/keskustella nyt kun kulttuuriala uinuu? Mitä saat itsellesi blogista tai podista? Mitä haluat tarjota muille blogilla tai podilla? Vieraana ovat Kaikki teatterista-podcastin Rosanna Liuski ja Kulttuurikuplia-blogin Päivi Suominen.
Nukketeatterin lumoissa
Stereotypia ja vanhentunut mielikuva nukketeatterista on sukka kädessä lasten edessä heiluva henkilö.
Mutta mitä nukketeatteri oikeasti on? Mistä inspiraatio esitykseen kumpuaa? Mikä on nukketeatterin tilanne Suomessa? Miten maailma ja asenteet nukketeatteria kohtaan ovat muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana? Millainen on Turun nukketeatterikenttä? Millainen verkosto täällä toimii? Mikä on Aura of Puppets? Ketkä nukketeatteria käyvät katsomassa? Jakson vieraana ovat nukketeatteritaiteilija Heini Maaranen ja nukketeatteritaiteilija Pia Kalenius.
Mikä ihmeen VOS ja vapaa kenttä?
Osa teatterintekijöistä toimii vapaalla kentällä. Osa teattereista on VOS-teattereita. Mitä tarkoitetaan vapaalla kentällä? Mitä ovat vos-teatterit? Millaisia mielikuvia ja ennakkoluuloja ihmisillä edelleen on vapaasta kentästä? Onko ihmisillä ennakko-oletuksia suurista laitosteattereista? Miten vapaa kenttä rahoittaa itsensä? Mistä vos-teattereiden rahoitus koostuu? Millaista näiden toimijoiden yhteistyö voi olla? Mitä osapuolet hyötyvät tällaisista yhteistyömalleista? Mikä on Sopukka-projekti? Millainen tilanne tilallisesti vapaan kentän toimijoilla on Turussa tällä hetkellä? Miltä vapaan kentän ja vos-teattereiden yhteistyö näyttää tulevaisuudessa? Millaiselta unelmienne taidekenttä näyttää tulevaisuudessa? Jakson vieraina ovat ohjaaja-dramaturgi ja Grus Grus Teatterin perustajajäsen Ville Kurki sekä Turun Kaupunginteatterin toimitusjohtaja Arto Valkama.
Uutta verta näyttämöllä
Boheemia taiteilijaelämää, suurta draamaa ja kyseenalaista ammattitoimintaa. Näillä sanoilla voisi kuvata teatterialaa niin sanotusti ennen vanhaan. Mikä tilanne on nyt ja onko ala jotenkin muuttunut?
Miten Tampereen Näty ja Helsingin Teak nykyään eroavat toisistaan? Mihin suuntaan näyttelijäntyö on kehittymässä? Miten sosiaalinen media on muuttanut uuden sukupoven näyttelijöiden yleisösuhdetta? Onko ihmisten suhtautuminen näyttelijäntyöhön muuttunut? Arvostetaanko näyttelijöitä? Paljon on jo muuttunut, mutta mitä alalla pitää vielä muuttua? Millainen on unelmien teatterikenttä tulevaisuudessa? Jakson vieraana ovat näyttelijä Linda Hämäläinen ja näyttelijä Markus Ilkka Uolevi.
Striimi - hot or not?
Korona on räjäyttänyt teatteriesitysten striimauksen kysynnän ja tarjonnan. Yleisö toivoo esityksiä kotisohvillensa ja teatterit pähkäilevät kuumeisesti mikä on mahdollista ja mikä mahdotonta. Teatterintekijöiden keskuudessa tuntuu myös kuohuvan, osa on striimien puolella ja osa taas kokee, että striimi rikkoo perinteisen teatterin perusperiaatteita vastaan.
Mistä puhumme, kun puhumme striimauksesta? Miksi vain pieni osa teattereista lähti heti tekemään striimausta? Millaisia haasteita striimin tuottamisessa on? Mitä striimi tuo lisää esitykseen? Miksi kaikkia esityksiä ei voi striimata? Miten striimi eroaa perinteisestä teatteriesityksestä? Onko striimi tullut jäädäkseen? Tuovatko striimit myös mukanaan uusia mahdollisuuksia? Jakson vieraina ovat Tampereen teatterinjohtaja Mikko Kanninen ja Turun Kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Mikko Kouki.
Miksi musikaali?
Toiset eivät voi sietää musikaaleja ja toiset eivät voi saada niistä tarpeekseen. Suomen teatterikentällä kooltaan ja budjetiltaan suurimmat produktiot ovat tällä hetkellä musikaaleja. Niihin satsataan valtavasti, niitä tehdään paljon ja niiden katsojaluvut ovat parhaimmillaan päätähuimaavia. Mikä on vaikuttanut siihen, että musikaalien arvostus ja taso on noussut Suomessa viimeisen 10 vuoden aikana? Mikä tekee musikaalista niin suositun ja lähestyttävän tyylilajin? Millainen prosessi musikaalin rakentaminen Suomessa on? Miten prosessi eroaa ulkomaisista produktioista? Millainen prosessi musikaali on näyttelijälle? Miten tärkeää on, että tehdään uusia, kotimaisia musikaaleja? Mitä haasteita on musikaalin tekemisessä? Miltä näyttää musikaalikentän tulevaisuus Suomessa? Jakson vieraina ovat ohjaaja Samuel Harjanne ja näyttelijä Anna Victoria Eriksson.
Representaation merkitys
Teatteriala muuttuu koko ajan tiedostavammaksi ja moninaisemmaksi, mutta työtä on vielä tehtävänä, jotta kenttä olisi aidosti ja monipuolisesti moninainen ja että representaatio otettaisiin huomioon laajemmin. Millainen on representaation ja moninaisuuden tila tällä hetkellä teatterissa? Kenen tarinoita kerrotaan ja ketkä niitä kertovat? Miksi suomalainen teatteri on vielä niin valkoinen? Näkyykö rakenteellinen rasismi taidealalla? Mikä on sukupuolen asema nykyään teatterissa? Miksi representaatiolla on merkitystä? Jakson vieraina ovat näyttelijä Miiko Toiviainen ja näyttelijäopiskelija Senna Vodzogbe.
Dramaturgi - tekstin puolella
Näytelmäkirjailija luo tarinan. Hän ideoi esityksen ja kirjoittaa siitä käsikirjoituksen, jonka pohjalta koko teos konkretisoituu. Entä mitä tekee dramaturgi? Millaista dramaturgin työ on, mitä kaikkea siihen kuuluukaan ja millainen on työn vastuu?
Kuka on dramaturgi? Mitä hän tekee? Miten näytelmäkirjailija suhtautuu siihen, jos tekstiä lähdetään muokkaamaan? Onko dramaturgin tehtävänä suojella esitystä näytelmäkirjailijalta? Millainen on näytelmäkirjailijan työprosessi? Miten tilaustyönä kirjoitetun näytelmän reunaehdot määrittyvät? Miten näytelmäkirjailija valitsee näkökulman, josta lähtee kirjoittamaan? Onko se näkökulma oma elämä ja kokemuspohja vai täysin fiktiivinen tarina? Uskaltaako kirjailija kirjoittaa avoimesti autofiktiota eli omaan elämään pohjaavaa tekstiä? Miten representaatio-kysymykset on otettava huomioon näytelmää kirjoittaessa?
Jakson vieraana ovat näytelmäkirjailija-ohjaaja Heini Junkkaala ja dramaturgi-näytelmäkirjailija Satu Rasila.
Vaikeat aiheet teatterissa
Teatteri on toimiva paikka käsitellä vaikeita ja vakavia aiheita ja teemoja kuten syrjintä, yksinäisyys, rasismi tai seksuaalinen väkivalta. Teatteri antaa mahdollisuuden yhdessä käsitellä asioita, joista puhuminen voi olla katsojalle haastavaa. Mitkä aiheet ovat vaikeita? Miten omaa kokemusta lähdetään purkamaan näyttämöversioksi? Miltä tuntuu katsoa omaa tarinaa tai kokemusta näyttämöllä? Miten esitys rakennetaan sellaiseksi, että se tukee yleisön voimaantumista ja parantumista traumaattisesta kokemuksesta? Pelkääkö ohjaaja tilannetta, jossa esitys voi pahentaa katsojan traumaa? Kuinka kauan pitää olla kulunut kipeästä kokemuksesta, että siitä voi tehdä esityksen? Varovatko isommat laitosteatterit vaikeiden aiheiden nostamista ohjelmistoon? Onko Suomen teatterikentällä tilaa käsitellä vaikeita aiheita? Miksi vaikeita aiheita käsitellään usein mustan huumorin kautta? Jakson vieraina ovat ohjaajat Juho Mantere ja ohjaaja Heini Vahtera. Jaksossa puhutaan aiheista, kuten raiskauksen ja koulukiusaamisen kokeminen.
Klassikoista ja modernisoinneista
Klassikko uusin silmin! Näe vanha klassikko tähän päivään modernisoituna! Mikä tekee teoksesta näyttämötaiteen klassikon? Miten määritellään modernisointi? Miksi klassikoita tehdään aina uudelleen ja uudelleen? Ovatko klassikot pölyttyneitä? Saako klassikon tehdä puhtaana klassikkona ilman modernisointia? Onko jotain klassikkoa jota ei saa modernisoida? Miten ohjaaja päättää millä näkökulmalla lähestyä näytelmää? Kenelle modernisointeja tehdään? Jakson vieraina ovat ohjaajat Susanna Airaksinen ja Pasi Lampela.
Ohjaaminen, osa 2
Jaksossa keskustelu ohjaamisesta jatkuu siitä mihin se viime jaksossa jäi. Miltä taiteellisen vastuun paino tuntuu? Millainen on ohjaajan suhde muihin taiteellisiin suunnittelijoihin ja näyttelijöihin? Mitä ohjaaja saa työryhmältä vaatia? Mistä ohjaaja ammentaa inspiraatiota? Miten teatteriala on vuosien aikana muuttunut? Miten autoritäärinen ohjaaja voi olla? Millainen teatterikenttä on naisoletetuille ohjaajille?
Jakson vieraina ovat ohjaajat Tiina Puumalainen ja Linda Wallgren.
Ohjaaminen, osa 1
Ohjaajan ammatti on monipuolinen ja vastuu tuntuu valtavalta. Millainen on ohjaajan työn kaari teoksen kanssa? Millaista on olla ohjaaja? Millainen Suomessa polku ohjaajaksi voi olla? Kuka roolittaa esityksen? Mihin ohjaajan työ produktiossa loppuu? Tuntevatko ohjaajat irti päästämisen tuskaa ensi-illan kynnyksellä? Mitä teokselle tapahtuu ohjaajan näkökulmasta ensi-illan jälkeen? Miten ohjaaja suhtautuu kritiikkeihin ja vaikuttavatko ne omaan työskentelyyn?
Jakson vieraina ovat ohjaajat Tiina Puumalainen ja Linda Wallgren. Jakso on kaksi osainen! Ensi viikon jaksossa keskustelu jatkuu siitä mihin se tässä jaksossa jää.
Teatteria todellisuudesta
Osa teattereissa nähtävistä esityksistä perustuu todellisiin tarinoihin, ihmisiin ja paikkoihin. Millaista tällaisia tarinoita on kirjoittaa ja ohjata? Mistä idea lähtee? Miksi halutaan tehdä näytelmiä todellisuuteen pohjaten? Mistä hankitaan taustatietoa ja inspiraatiota? Millainen vapaus taiteilijalla on kertoa toisen ihmisen elämästä? Jakson vieraina ovat Turun Kaupunginteatterin dramaturgi Satu Rasila ja taiteellinen johtaja Mikko Kouki.
Ammattina näyttelijä
Ammatti, josta moni haaveilee, mutta johon tie saattaa olla pitkä ja kivinen. Ja millainen ammatti se onkaan todellisuudessa? Parrasvaloja ja aplodeja vai kovaa työtä ja pitkää päivää? Miten näyttelijäksi tullaan? Millaista on näyttelijän arki? Miten kiinnitetyn näyttelijän ja freelancerin elämät eroavat toisistaan? Miten rooliin valmistaudutaan? Millainen on mielenkiintoinen näytelmä? Miten teatteri on muuttunut työpaikkana vuosien saatossa? Jaksossa kuullaan myös hauskoja sattumuksia näyttämöltä ja sen takaa. Jakson vieraina ovat näyttelijät Minna Hämäläinen ja Teemu Aromaa.
Puvustuksen perusteet
Puvustuksen perusteet ja vielä enemmän! Teatteripuvustus on upea taiteenlaji, joka tukee vahvasti näyttelijäntyötä ja rakentaa hahmon habitusta. Mistä pukusuunnittelija hakee inspiraatiota? Mitä pitää ottaa huomioon teatterivaatetta valmistaessa? Mitä tekee pukija? Mikä on kierrätyksen rooli pukusuunnittelussa? Miten syntyi Tom of Finland -musikaalin vaatetus? Jakson vieraina ovat pukusuunnittelija Tuomas Lampinen ja teatteriompelija Reetta Heinonen.
Maskin takana
Teatterin kampaaja-maskeeraajat ovat uskomattomia moniosaajia, joiden käsittelyn jälkeen näyttelijä ei aina tunnista peilikuvaansa. Millainen on maskeeraajan työpäivä? Miten tehdään peruukki? Miltä tuntuu olla ihan näyttelijän iholla? Miten syntyivät Taru Sormusten herrasta -fantasiamaskit? Jakson vieraina ovat kampaaja-maskeeraajat Jessica Rosenberg ja Minna Pilvinen.
Tyylilajina komedia
Jokaisella meistä on oma huumorintajumme ja odotamme aina komedian viihdyttävän juuri meitä. Miten komedia rakentuu ja mistä huumori syntyy? Onko komedianäyttelijä “vain” komedianäyttelijä? Onko sukupuolella väliä komedian tekemisessä? Miksi kesäteatteri on aina komediaa? Muuttuuko komedia ajan mukana? Jakson vieraina ovat näyttelijät Linda Wiklund ja Miska Kaukonen.
Teatterilavastuksen anatomia
Teattereissa lavastussuunnittelu on yhdistelmä teknistä taituruutta ja luovaa suunnittelua. Lavastajien luomukset kannattelevat fyysisestit koko esitystä. Mistä inspiraatio lavastukseen syntyy? Mitä verstailla tehdään? Millaista on lavastaa Disneyn suurmusikaali? Jakson vieraina ovat lavastaja Jani Uljas ja lavastava näyttelijä Peter Ahlqvist.
Turku teatterikaupunkina
Turussa on kymmeniä teattereita ja taidekentän toimijoita, mutta millainen se on teatterikaupunkina? Miten se on muuttunut vuosien varrella? Miten turkulainen teatterinkatsoja eroaa muista? Entä miten korona vaikuttaa teattereihin? Jakson vieraina ovat Turun ylioppilasteatterin Nuppu Ervasti, Turun Kaupunginteatterin Mikko Kouki ja Linnateatterin Jussi Vahvaselkä.
Tuntematon ammatti
Isommissa teattereissa työskentelee vuosittain jopa satoja ihmisiä, eli näyttelijöiden ja ohjaajien lisäksi löytyy iso kirjo muitakin ammatteja. Millaista on työskennellä näkymättömissä ja pimeässä sivunäyttämöllä? Mikä on parasta teatterityössä? Mitä ei millään jaksaisi? Jakson vieraina ovat kuiskaaja-näyttämöjärjestäjä Lotta Vartiainen ja tarpeistonhoitaja Katja Santala.
The show must go on
Podcastin avausjakso käsittelee teatterin kykyä muuttua tilanteiden mukana ja saada show jatkumaan haastavimpinakin hetkinä. Miten teatterissa reagoidaan yllätyksiin? Miksi esityksiä perutaan niin harvoin? Voiko ensi-ilta peruuntua? Mitä lavan takana tapahtuu esityksen aikana? Miten katastrofit hoidetaan yleisön huomaamatta? Jakson vieraina ovat dramaturgi Satu Rasila sekä vuosien uran teatterilla tehnyt palvelusihteeri Tina Koivula.
Tervetuloa Väliajalle!
Turun Kaupunginteatteri toivottaa kuulijansa tervetulleeksi Väliajalle! Väliaika on teatteriaiheinen podcast, joka on tarkoitettu niin uusille teatteri-intoilijoille kuin kokeneemmille konkareillekin. Luvassa kuplivaa keskustelua teatterista!