Suomalaiset podcastit

Tälle sivulle on koottu suomalaiset podcastit. Lisäykset voi ilmoittaa lomakkeella.


MarkkinointiRadio

MarkkinointiRadio on podcast, jossa keskustellaan markkinoinnista! Kussakin jaksossa pysähdymme mielenkiintoisten, alalla puhututtavien aiheiden äärelle vaihtuvien vieraidemme kanssa. Keskustelu soljuu ajankohtaisista ilmiöistä markkinoinnin perusasioihin. Podcastia juontavat MarkkinointiKollektiivin tuottajat.

Tilaa podcast: RSS-syöte, iTunes tai Windows Phone. (ohjeet)

Jaksot

Yhteensä 58 jaksoa, joista ensimmäinen julkaistu 14.5.2018.

Jakso 50: Sanna-Kaisa Koivisto: Opit jakoon MarkkinointiKollektiivin omasta rekrytointiprosessista

Julkaistu 14.4.2021

Tässä MarkkinointiRadiossa puretaan avoimuuden nimissä osiin MK:n oma tuottajarekrycase. Jaksossa vastataan rekrytointiprosessissa mukana olleiden toiveisiin: meitä on pyydetty kertomaan laajemmallekin koko rekrytointiprosessista, siinä käytetystä rekrybotista sekä tarkaksi ja avoimeksi koetusta viestinnästä. Vieraana jaksossa MarkkinointiKollektiivin ura- ja rekrypalveluista vastaava Sanna-Kaisa Koivisto. Hän peräänkuuluttaa rekrytointiviestinnässä ja työnantajamielikuvan rakentamisessa persoonien peliin laittamista: tuskin mihinkään organisaatioon tai positioon haetaan tänäpäivänä persoonatonta tekijää, ja siksi on kummallista miksi rekrytointiviestintä edelleen näyttäytyy latteana. Tärkeää on myös mitoittaa oma rekryprosessi sen suuruiseksi, että se pysyy hallinnassa, ja hyödyntää rohkeasti erilaisia keinoja paikasta kiinnostuneiden tavoittamiseksi. Sanna-Kaisa haastaa myös työpaikkailmoituksissa näkyvät pitkät "sinun tulee osata tätä ja tätä" listat, hänestä ennemmin tulisi kiinnittää huomiota ihmisen kokonaispotentiaaliin ja tulevaisuuden motivaatiotekijöihin. Ota tästä jaksosta rohkaisua oman rekrytointiprosessin kehittämiseen!

Jakso 49: Jaakko Kaukomies: Vastuullisuus liiketoiminnan kärkenä

Julkaistu 12.4.2021

MarkkinointiRadio lähtee tässä jaksossa metsään. Matkaamme Laokseen saakka, ja keskustelemme vastuullisuudesta ja markkinoinnista - etenkin tuotekehityksen näkökulmasta. Oppaaksi tälle reissulle saamme Jaakko Kaukomiehen, joka vastaa Slow forrest coffee brändin kestävästä kehityksestä ja yritysvastuusta. Ja metsistä. Jaksossa puhutaan siitä, miten vastuullisuus voi olla liikkeelle paneva voima ja liiketoiminnan ydinidea. Sillä ei kuitenkaan vielä myydä mitään, vaan lopputuotteen pitää myös lunastaa odotukset. Jaakko johdattaa meidät Slow Forest Coffeen tarinaan, joka nivoutuu ihmisten, metsien ja kahvin maun ympärille. Millaisilla toimilla voidaan varmistaa, että kaikki sidosryhmät toimivat saman tavoitteen mukaisesti, vaikka aina ei voida olla läsnä fyysisesti? Miten vastuullisuudesta voidaan viestiä vakuuttavasti, erityisesti kahviteollisuuden parissa? Jaakko myös lähettää jaksossa terveisiä muille markkinoinnin ja tuotekehityksen kollegoille siitä, miten vastuullisuuden tulee olla yritysten kaikissa hankinnoissa mielessä, nyt ja erityisesti tulevaisuudesssa. Jos kahvihammastasi alkoi kolottaa, Slow Forest Coffee tarjoaa MarkkinointiRadion kuuntelijoille -15% alennuksen kaikista tuotteista huhtikuun 2021 ajan verkkokaupassaan osoitteessa shop.slowforestcoffee.com koodilla “vastuullisuushuhtikuu”. Maukasta kuunteluhetkeä!

Jakso 48: Julius Haukkasalo: B2B-verkkosivuston uudistaminen ja kehittäminen

Julkaistu 3.3.2021

Markkinoija, nämä seikat sinun pitää ottaa huomioon, jos olet uudistamassa tai kehittämässä verkkosivustoasi! MarkkinointiRadio saa vieraakseen Julius Haukkasalon Evermadelta. Juliuksen kanssa jutellaan niistä eri elementeistä, joita b2b-verkkosivuston uudistamiseen ja kehittämiseen liittyy, hankinnasta ja kumppanivalinnasta lähtien. Julius haluaakin muistuttaa, että kumppania valitessa on tärkeä tuntea olevansa potentiaaliselle kumppanille tärkeä asiakas, ja että on ostamassa oikeilla mittasuhteilla tehtävää uudistusta. Jaksossa käydään läpi niin tavoitteita, sivuston sisältöjä, kävijäseurantaa, datan ja analytiikan roolia, kuin pullonkaulojen tunnistamistakin. Julius myös avaa konkreettisten esimerkkien kautta mm. sitä, miksi ei riitä, että verkkosivuston uudistamisen alkuvaiheeseen on varattu budjettia, vaan mitä etua on varautumisesta jatkuvaan kehittämiseen. Miksi on tärkeää, että sivuston omistajuus on enemmän markkinoinnilla kun IT-osaston tai koodarin takana? Mistä tietää, toimivatko verkkosivustot niin kuin pitää? Erityisesti jakso käsittelee b2b-puolen sivustouudistuksia ja kehittämistä, mutta Juliuksen ajatuksista ja näkemyksistä on apua kenelle tahansa, joka verkkosivustojen kanssa työskentelee! Kuten Juliuskin muistuttaa, verkkosivuston kävijä on aina loppupeleissä ihminen, eikä yritys! Kun palvelet ihmistä ja tuot ratkaisuja helposti saataville, sillä pääsee pitkälle!

Jakso 47: Emmi Mikkola: Orgaaninen sisältö ja maksettu mainonta LinkedInissä

Julkaistu 17.2.2021

Tässä MarkkinointiRadion jaksossa vieraaksi saapuu Emmi Mikkola Fonectalta. Jos LinkedIn on jäänyt sinulle hieman etäiseksi, tai kaipaat rohkaisua kanavan hyödyntämiseen markkkinoinnissa, tästä jaksosta saat aimo annoksen informaatiota ja paljon hyödyllisiä vinkkejä! Emmi avaa kuulijoille LinkedInin saloja, ja kertoo, mitä eroa organisella ja maksetulla mainonnalla tässä monille hieman salaperäiseksikin jääneessä sosiaalisen median kanavassa on. Jaksosta selviää, millaisia harhaluuloja kanavaan liittyy, miksi sinne liitytään ja sisältöjen pariin palataan. Millaista sisältöä LinkedInissä nyt jaetaan? Emmi ja Marica keskustelevat siitä, miten kanava toimii b2b- tai b2c-markkinoinnissa, ja Emmi valaisee, miksi orgaanisen sisällön lisäksi myös mainonta on tärkeää, ja mitä kanavalla mainostaminen maksaa. Emmi myös rohkaisee LinkedInin hyödyntämiseen ja omien ajatusten julkituontiin!

Jakso 46: Tuula Sirén ja Olli-Juhani Piri: “Muutos markkinoinnin ja myynnin alalla on väistämätöntä"

Julkaistu 17.12.2020

Tässä MarkkinointiRadion jaksossa vieraaksi saapuvat Tuula Sirén ja Olli-Juhani Piri MMA:sta. Tuulan ja OJ:n kanssa puhutaan myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten työelämästä nyt ja tulevaisuudessa, peilaten juuri julkaistun Myynti ja Markkinointi 2020 Barometrin tuloksiin. Yli 1700 vastausta kerännyt tutkimus pureutuu työelämään, sen muutosilmiöihin, tasa-arvoon, ja koronan vaikutuksiin. Jaksossa päästään kiinni siihen, millaiset taidot ovat tärkeitä tulevaisuudessa myynnin ja markkinoinnin parissa työskenteleville, ja millaisia asioita työnantajalta odotetaan. Miten palkkatasa-arvo toteutuu, ja miten alalla suhtaudutaan tulevaisuuden työelämään, mahdollisiin useisiin päällekkäisiin työsuhteisiin tai itsensä työllistämiseen yrittäjämäisesti? Miten alallamme arvostetaan omaa työtä? Tuula ja OJ nostavat jaksossa esiin omat mielenkiintoisimmat löydöksensä tutkimuksesta, ja muistuttavat siitä, että vaikka vuosi 2020 on ollut erityinen, tietyt tänä aikana opitut toimintatavat varmasti pysyvät mukanamme jatkossakin. Teknologialoikka ainakin on yksi näistä tekijöistä, johon myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ovat valmiita, myös tutkimuksen tulosten mukaan! Mikäli haluat perehtyä Myynti ja Markkinointi 2020 Barometrin tuloksiin tarkemmin, voit ladata koko raportin täältä: https://bit.ly/2LKXwqT Kuuntele jakso tästä!

Jakso 45: Susanna Joki, Lyyti: "Onko tämä aikani arvoista?"

Julkaistu 15.12.2020

Tässä MarkkinointiRadio -jaksossa on luvassa puhetta tapahtumista ja niiden kehittämisestä erityisesti osallistujan näkökulmasta! Vieraaksi saapuu etäyhteyksien päästä Susanna Joki Lyytiltä. Susanna on ollut rakentamassa Lyytin uutta mittaria nimeltä EVS (Experience Value Score), ja saammekin kuulla, mistä tässä on kyse. Miten uuden, osallistujan ajankäytöllistä arvoa mittaavan mittariston luomiseen ollaan päädytty, ja erityisesti, miksi? Susanna jakaa omat oppinsa tapahtuman järjestämisestä virtuaaliajassa, ja käymme läpi palautteet, joita he saivat omasta ensimmäisestä virtuaalitapahtumastaan. Mistä tykättiin, mitä pitää kehittää ja mihin kiinnittää erityisesti huomiota jatkossa? Miksi Susannan ja koko tiimin mielestä oli tärkeää, että palaute kysyttiin juuri EVS:n avulla? Jaksossa Susanna kannustaa kaikkia tapahtumia järjestäviä miettimään tapahtuman elinkaarta kokonaisuutena, alkaen siitä, miksi tapahtumalle varataan aika omasta kalenterista, ja siihen ilmoittaudutaan. Miten pidetään huolta, että ilmoittautunut saapuu paikalle, ja myös tapahtuman jälkeen kokee, että “tämä tilaisuus oli aikani arvoinen”? Ota jakso kuunteluun tästä, ja kerää inspiraatiota omien tapahtumien kehittämiseen!

Jakso 44: Pasi Salminen: Brändin rakentaminen valokuvien avulla

Julkaistu 11.12.2020

MarkkinointiRadion tässä jaksossa puhutaan valokuvien merkityksestä osana markkinointia, kun vieraaksemme saapuu ammattivalokuvaaja Pasi Salminen. Puolituntisen aikana pohditaan, millainen voima kuvilla on, ja miten valokuvien rooli markkinoinnissa on kehittynyt sosiaalisen median aikakautena. Kuulemme Pasilta, millainen kuvausbriiffi on hänen mielestään hyvä, ja saamme muistutuksen siitä, miten tässäkin markkinoinnin osa-alueessa pitäisi aina lähteä liikkeelle tavoitteesta.  Podcast-jaksossa kuulemme intohimoisen kuvaajan tarinaa skeittikuvauksesta kohti kaupallisempia kuvauksia, ja siitä, miten koronan vaikutukset näkyvät valokuvaajan arjessa, ja miten nämä haasteet on ratkaistu! Pasin kanssa pohditaan myös valokuvauksen tulevaisuutta, miltä se vaikuttaa, ja mitä se merkitsee brändien rakentamiselle.

Jakso 43: Joonas Jukkara: Markkinoinnin suunnittelu ja vuosikello

Julkaistu 27.11.2020

Suunnitteletko tulevan vuoden markkinointitoimenpiteitä, onko vuosikello hahmotelmissa? Pohditko, miten saisit parhaiten kommunikoitua yritysjohdolle markkinoinnin tekemisestä? Mietitkö tapoja tehostaa työtä ja päästä eroon muistilapuista? Hyvä, silloin tämä MarkkinointiRadion jakso on juuri sinulle! MarkkinointiRadion vieraaksi saadaan Joonas Jukkara SEOSEONilta. Joonas kertoo hyvin konkreettisin esimerkein, miten markkinoinnin tekemistä saadaan suunniteltua, johdettua ja toteutettua tehokkaasti, ja mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota markkinoinnin vuosikelloa suunnitellessa. Joonaksen kanssa jutellaan myös siitä, miksi on tärkeää, että käytössä olevat työkalut ovat oikeasti toimivia. Mitä etua on siitä, että suunnitelmia ei laadita enää tammikuun alussa pelkäksi pdf-tiedostoksi, johon pahimmassa tapauksessa palataan vasta vuoden lopulla? Tässä jaksossa saat monia vinkkejä markkinoinnin suunnitteluun, sen toteuttamiseen ja työn tehostamiseen! Kiitos Village Worksille, että saimme nauhoittaa jakson tiloissanne!

Jakso 42: Mika Lindholm: Tuotteista itsesi, freelancer!

Julkaistu 19.11.2020

Freelancerin arki, itselleen työskentely, on herättänyt kysymyksiä MarkkinointiKollektiivin yhteisössä. Tähän MarkkinointiRadion jaksoon lähdimme selvittämään vastauksia joihinkin itsensä työllistämiseen liittyviin kysymyksiin. Vieraaksi saapuu Mika Lindholm (Ukko.fi) jakamaan vinkkejä jokaiselle, joka pohtii voisiko osana omaa urapolkua olla freelancerin arki. Mikan vinkit sopivat myös jo freelancerina toimiville - jaksossa muistutetaan muun muassa tarkkuudesta sopimusten laatimisessa. Mika jakaa myös ajatuksia itsensä hinnoittelusta ja oman osaamisensa tuotteistamisesta. Eikä asioita kaunistella: jos tekee duunia itselleen, kannattaa tehdä asioita, joista nauttii. Etenkin alussa tehtävää on nimittäin paljon, Mika muistuttaa kuulijoita. Kiitos jakson mahdollistamisesta kumppanillemme DigiMaMalle!

Jakso 41: Tuomas Lähteenmäki, Gapps: Tee selväksi, mitä ja miksi mittaat!

Julkaistu 2.11.2020

Ei ole häpeä, jos markkinoinnin mittaaminen on organisaatiossasi vielä levällään. Tämä on tilanne vielä monessa organisaatiossa, mutta nyt on se hetki, kun markkinoinnin mittaamiseen tulisi kiinnittää huomiota. Kuinka markkinoinnin mittaamisen voi saada alkuun ja millaista osaamista, dataa ja datan haltuunottoa mittaaminen vaatii? Tähän saat nyt apua, kun MarkkinointiRadion vieraaksi saapuu Tuomas Lähteenmäki Gappsilta. Tuomas toimi yhtenä kouluttajana MarkkinointiKollektiivin, Nesteen ja Gappsin järjestämässä markkinoinnin mittaamisen aloittamiseen tukemiseen tähtäävässä Mittaa Tai Kuole- koulutuksessa syksyllä 2020. Keskustelussa käydään läpi huomioita koulutuksesta, ja laitetaan parhaat vinkit ja opit jakoon myös niille, jotka eivät koulutukseen päässeet. Tuomas itse työskentelee datan ja datavarastojen parissa päivittäin, ja onkin siksi hyvä neuvomaan kuinka dataa kannattaa lähteä keräämään. Entä miksi kumppaneiden hyödyntämisen lisäksi on tärkeää, että omassa organisaatiossa ymmärretään dataa, ja tehdään itse aktiivisesti tulkintoja halutuista mittareista? Tässä jaksossa Tuomas haluaa myös muistutttaa, että mittaamiseen liittyen tärkeintä on lähteä liikkeelle ja oppia matkan varrella!

Jakso 40: Mika Hyötyläinen, Neste: "Kaikilla meillä pitää olla jokin missio!"

Julkaistu 27.10.2020

MarkkinointiRadio saa toistamiseen vieraakseen ajatusjohtajaksikin kruunatun Mika Hyötyläisen Nesteeltä. Tällä kertaa markkinoinnin mittaamisen puolestapuhujana ja oppien sekä virheidenkin aktiivisena jakajana tunnetun Mikan kanssa pohditaan muun muassa markkinoinnin ennustettavuutta ja kontrollia, mutta keskustelu ajautuu myös hyvin konkreettisten, arkipäiväisten aiheiden äärelle. Mika haluaa muistuttaa, että markkinoinnilta edellytetään jatkossa parempaa ennustettavuutta. Ja toisaalta, suunnitelmiin pitää jättää tilaa muutoksille, ja olla nöyrä sen edessä, että kaikkea ei voi itse suunnitella etukäteen. Jaksossa keskustellaan myös siitä, mistä kaikesta yritysmielikuva tänä päivänä rakentuu, ja miten tulee suhtautua siihen, että markkinoijan kotrolli vähenee. Mitä vastuullisuus merkitsee Nesteelle, ja miten se näkyy tekemisessä? Jaksossa paljastuu myös, missä menee Mikan mielestä raja rohkeuden ja tyhmyyden välillä, ja mitä rohkeus oikeastaan on. Miksi Mikan mielestä ei haittaa, että avoin oppien jakaminen ja aktiivinen keskustelu esimerkiksi LinkedInissä voi auttaa myös kilpailijoita menestymään? Mitä apuja Mikalle on antanut se, että hän on aikoinaan työskennellyt myös tuotekehityksen puolella? Ja mille asioille Mika varaa omasta kalenteristaan aikaa, ja miksi Mikalle on tärkeää jakaa oppejaan muille, mikä on Mikan missio? Paina play, näitä juttuja et kuule muualta!

MRxWörks: Näin niitä mielikuvia luodaan, jakso 4: Mitä ovat lean-metodit?

Julkaistu 1.10.2020

Miten lean ja teal liittyvät toisiinsa ja miten lean helpottaa arjen tekemistä? Toisiaan mahtavina työkavereina suitsuttavat, Wörksin pitkän linjan suunnittelijat Anna Laurinen ja Otso Lindfors valottavat millaista lean arki todella on. Miten tällainen tekeminen tehostaa mainostoimiston ja asiakkaan välistä yhteistyötä? Keskustelussa esille nousee rohkeus, hullujen ideoiden valloilleen päästäminen ja se, kuinka Wörksillä jokainen saa olla juuri sellainen kuin on. “Näin niitä mielikuvia luodaan” on MarkkinointiRadion ja luovan toimiston Wörksin yhteinen podcast-sarja, joka paljastaa, mitä markkinointialan kulisseissa tapahtuu! 8-osaisessa sarjassa selvitetään muun muassa, miten mielikuvia palveluista ja tuotteista luodaan, kuinka markkinointia käytännössä tehdään, millaista on mainostoimiston arki, ja miltä markkinoinnin tulevaisuus näyttää. Jaksoissa käydään intohimoista keskustelua strategisen markkinointitoimiston arjesta Wörksin asiantuntijoiden kesken. Tuotannosta on vastannut MarkkinointiKollektiivi. Haastattelijan äänenä MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén.

MRxWörks: Näin niitä mielikuvia luodaan, jakso 5: Miten brändejä luodaan?

Julkaistu 1.10.2020

Mitä brändi tarkoittaa ja millaiset brändit pärjäävät tulevaisuudessa? Miten mielikuvaa luodaan ja miten se tulee lopullisesti todeksi? Huimia ideoita keksivä senior suunnittelija Eija Hakala ja kovan luokan strategi Paavo Järvilehto Wörksiltä kertovat myös, mitkä brändit tekevät heidän mielestään ihailtavaa brändityötä ja miten kuluttamisen muutos vaikuttaa brändeihin. “Näin niitä mielikuvia luodaan” on MarkkinointiRadion ja luovan toimiston Wörksin yhteinen podcast-sarja, joka paljastaa, mitä markkinointialan kulisseissa tapahtuu! 8-osaisessa sarjassa selvitetään muun muassa, miten mielikuvia palveluista ja tuotteista luodaan, kuinka markkinointia käytännössä tehdään, millaista on mainostoimiston arki, ja miltä markkinoinnin tulevaisuus näyttää. Jaksoissa käydään intohimoista keskustelua strategisen markkinointitoimiston arjesta Wörksin asiantuntijoiden kesken. Tuotannosta on vastannut MarkkinointiKollektiivi. Haastattelijan äänenä MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén.

MRxWörks: Näin niitä mielikuvia luodaan, jakso 6: Mitä on suunnittelu käytännössä?

Julkaistu 1.10.2020

Mistä kampanjan suunnittelu lähtee, entä miten kampanja rakentuu valmiiseen muotoonsa? Mistä suunnittelijat saavat ideointivoimaa? Wörksin head of design Saku Pönkänen ja suunnittelija Henna Aapola ovat parivaljakko, joka haluaa antaa valokeilan aina asiakkaalle. Hillityn pinnan alla hersyvällä huumorilla varustettu kaksikko on ollut tekemässä monia kuluttajien mieleen painuneita kampanjoita, mutta mitkä omat kampanjat ovat jääneet Sakun ja Hennan mieleen erityisen positiivisesti? Entä antavatko suunnittelijat töistä toisilleen suoraa palautetta? “Näin niitä mielikuvia luodaan” on MarkkinointiRadion ja luovan toimiston Wörksin yhteinen podcast-sarja, joka paljastaa, mitä markkinointialan kulisseissa tapahtuu! 8-osaisessa sarjassa selvitetään muun muassa, miten mielikuvia palveluista ja tuotteista luodaan, kuinka markkinointia käytännössä tehdään, millaista on mainostoimiston arki, ja miltä markkinoinnin tulevaisuus näyttää. Jaksoissa käydään intohimoista keskustelua strategisen markkinointitoimiston arjesta Wörksin asiantuntijoiden kesken. Tuotannosta on vastannut MarkkinointiKollektiivi. Haastattelijan äänenä MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén.

MRxWörks: Näin niitä mielikuvia luodaan, jakso 7: Miten onnistumisia mitataan?

Julkaistu 1.10.2020

Mitä kuuluu mittaamiselle ja millaisia asioita tulisi mitata? ROMI kiinnostaa kaikkia, mutta kuinka todella päästään kiinni siihen, paljonko markkinointiin tehty investointi tuottaa? Miten saadaan myös johto ymmärtämään markkinoinnin tarpeellisuus? Wörksiläisiltä löytyy paljon ajatuksia mittaamiseen, ja aihe osoittautuukin keskustelun toisen osapuolen, toimitusjohtaja Jussi Pirin yhdeksi intohimoksi. Jussin kanssa aihetta ruotii yksi suomen johtavista tutkijoista Susanne Vuori, joka jakaa saman innostuksen mittaamiseen ja dataan. “Näin niitä mielikuvia luodaan” on MarkkinointiRadion ja luovan toimiston Wörksin yhteinen podcast-sarja, joka paljastaa, mitä markkinointialan kulisseissa tapahtuu! 8-osaisessa sarjassa selvitetään muun muassa, miten mielikuvia palveluista ja tuotteista luodaan, kuinka markkinointia käytännössä tehdään, millaista on mainostoimiston arki, ja miltä markkinoinnin tulevaisuus näyttää. Jaksoissa käydään intohimoista keskustelua strategisen markkinointitoimiston arjesta Wörksin asiantuntijoiden kesken. Tuotannosta on vastannut MarkkinointiKollektiivi. Haastattelijan äänenä MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén.

MRxWörks: Näin niitä mielikuvia luodaan, jakso 8: Mikä on markkinoinnin tulevaisuus?

Julkaistu 1.10.2020

Kristallipallot esiin: sarjan viimeisessä jaksossa kurkataan siihen, millaiset brändit pärjäävät tulevaisuudessa! Aiheet eivät ole pienimmästä päästä, kun pohditaan, miten ilmastonmuutos vaikuttaa meihin kaikkiin tulevaisuudessa, ja mikä on markkinoijan vastuu. Mistä Wörksin suunnittelija ja iloa ympärilleen tuova osakas Pia af Hällström ja idealistinen strategi Paavo Järvilehto ennustavat tulevaisuutta, entä mitä mieltä he ovat, saavatko he käyttää aikansa ja energiansa oikeisiin asioihin? Onko markkinoinnilla aito mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuteen? “Näin niitä mielikuvia luodaan” on MarkkinointiRadion ja luovan toimiston Wörksin yhteinen podcast-sarja, joka paljastaa, mitä markkinointialan kulisseissa tapahtuu! 8-osaisessa sarjassa selvitetään muun muassa, miten mielikuvia palveluista ja tuotteista luodaan, kuinka markkinointia käytännössä tehdään, millaista on mainostoimiston arki, ja miltä markkinoinnin tulevaisuus näyttää. Jaksoissa käydään intohimoista keskustelua strategisen markkinointitoimiston arjesta Wörksin asiantuntijoiden kesken. Tuotannosta on vastannut MarkkinointiKollektiivi. Haastattelijan äänenä MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén.

MRxWörks: Näin niitä mielikuvia luodaan, jakso 1: Mihin tarvitaan markkinointia?

Julkaistu 1.10.2020

Tärkein alkuun: “Näin niitä mielikuvia luodaan”-podcast sarjan ensimmäisessä jaksossa pohditaan, mihin ylipäätään tarvitaan markkinointia. Wörksin toimitusjohtaja ja järjen ääni Jussi Piri sekä hersyvän energinen osakas ja suunnittelija Pia af Hällström kertovat, miksi koko organisaation tulisi välittää markkinoinnista. Jakson aikana selvitetään, miten suuri rooli markkinoinnilla on, kun yrityksen olemassaolon tarkoituksesta viestitään. “Näin niitä mielikuvia luodaan” on MarkkinointiRadion ja luovan toimiston Wörksin yhteinen podcast-sarja, joka paljastaa, mitä markkinointialan kulisseissa tapahtuu! 8-osaisessa sarjassa selvitetään muun muassa, miten mielikuvia palveluista ja tuotteista luodaan, kuinka markkinointia käytännössä tehdään, millaista on mainostoimiston arki, ja miltä markkinoinnin tulevaisuus näyttää. Jaksoissa käydään intohimoista keskustelua strategisen markkinointitoimiston arjesta Wörksin asiantuntijoiden kesken. Tuotannosta on vastannut MarkkinointiKollektiivi. Haastattelijan äänenä MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén.

MRxWörks: Näin niitä mielikuvia luodaan, jakso 2: Mistä strategiassa on kyse?

Julkaistu 1.10.2020

Strategia on lähes trendisana. Mutta mitä strategialla oikeasti tarkoitetaan ja keitä sen tekemiseen pitäisi osallistaa? Mitä kaikkea strategiaan sisältyy, entä mitä eroa sillä on toimintasuunnitelman kanssa? Mitä strategiaa tehtäessä pitäisi omasta yrityksestä ymmärtää? Miten strategia saadaan jalkautettua organisaatiossa? Tässä kysymyksiä, joihin jakso antaa vastauksen, kun keskusteluun käyvät Wörksin perustaja ja visionääri Mikko Airas, ja useassa stategialiemessä keitetty toimari Jussi Piri. “Näin niitä mielikuvia luodaan” on MarkkinointiRadion ja luovan toimiston Wörksin yhteinen podcast-sarja, joka paljastaa, mitä markkinointialan kulisseissa tapahtuu! 8-osaisessa sarjassa selvitetään muun muassa, miten mielikuvia palveluista ja tuotteista luodaan, kuinka markkinointia käytännössä tehdään, millaista on mainostoimiston arki, ja miltä markkinoinnin tulevaisuus näyttää. Jaksoissa käydään intohimoista keskustelua strategisen markkinointitoimiston arjesta Wörksin asiantuntijoiden kesken. Tuotannosta on vastannut MarkkinointiKollektiivi. Haastattelijan äänenä MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén.

MRxWörks: Näin niitä mielikuvia luodaan, jakso 3: Miksi asiakasta pitää ymmärtää?

Julkaistu 1.10.2020

Mistä hyvää asiakasymmärrystä voi kerätä? Kuka hyödyntää asiakasymmärrystä fiksusti? Miksi pitää olla erityisen tarkkana asiakasdataa tulkittaessa? Milloin datan pöyhintään käytetään liikaa aikaa? Apua on saatavilla, kun aiheeseen iskee kiinni Wörksin osakas, suunnittelija ja luova nero Jaakko Veijola sekä suomen yksi johtavista tutkijoista, Susanne Vuori. Tämän analyyttisen kaksikon keskustelussa selviää myös, mitä Wörksiläiset oppivat itse omaa asiakaskuntaansa tutkimalla. “Näin niitä mielikuvia luodaan” on MarkkinointiRadion ja luovan toimiston Wörksin yhteinen podcast-sarja, joka paljastaa, mitä markkinointialan kulisseissa tapahtuu! 8-osaisessa sarjassa selvitetään muun muassa, miten mielikuvia palveluista ja tuotteista luodaan, kuinka markkinointia käytännössä tehdään, millaista on mainostoimiston arki, ja miltä markkinoinnin tulevaisuus näyttää. Jaksoissa käydään intohimoista keskustelua strategisen markkinointitoimiston arjesta Wörksin asiantuntijoiden kesken. Tuotannosta on vastannut MarkkinointiKollektiivi. Haastattelijan äänenä MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén.

Jakso 39: Mikko Koskinen: “Et koskaan löydä omaa tyyliäsi, jos luotat vain dataan!”

Julkaistu 21.9.2020

StandUp-koomikkonakin uraa uurtanut ja Suomen markkinointihenkisimmäksi insinööriksi kruunattu Mikko Koskinen viihdyttää tarinoillaan ja opeillaan MarkkinointiRadion kuulijoita uusimmassa jaksossa. Monessa mukana oleva Mikko on myös yksi Kyrö Distilleryn perustajista. Kyrön matka maailmalle herätti MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä paljon kysymyksiä, ja tässä jaksossa saamme Mikon vastaukset yhteisössä heränneisiin mietteisiin.  Kyrö lähti merta edemmäs kalaan, ja suuntasi tuotteineen Saksaan noin neljä vuotta sitten. Mikko jakaa vierailussaan MarkkinointiKollektiivin hengessä omat oppinsa ja vinkkinsä brändin maailmanvalloitukseen. Jaksossa jutellaan mm. siitä, mitä askeleita Kyrö on kansainvälistymisessään ottanut, miten Saksassa on otettu suomalainen brändi vastaan, millaisia kulttuurieroja mainonnassa on, mikä merkitys kumppanivalinnoilla on ja miten myrsky vesilasissa tainnutetaan, kun läikähtää. Mikko avaa myös mittareita, joilla Kyrö arvioi markkinoinnin onnistumista. Saksan markkinoiden lisäksi jaksossa pohditaan, mikä merkitys mielikuvan luomisella on brändin alkuvaiheessa, mitä opittavaa insinööreillä ja markkinoijilla olisi toisiltaan, miksi myös suomalaisten pitäisi kutsua mielenkiintoisia ihmisiä rohkeammin agendattomille lounaille, ja miksi intuitioon tulisi luottaa datan rinnalla. Mikko haluaa haastaa suomalaisia brändejä ja markkinoijia rikkomaan raja-aitoja, keskittymään vaikutuksen aikaansaamiseen, ja nostamaan oman tekemisen tasoa kunnianhimoisesti, ja kertoo myös itse välillä pelkäävänsä uusien asioiden äärellä. “Kun ei pysähdy, niin oppii!” hän kuitenkin rohkaisee kuulijoita. Vielen Danke Mikko!

Jakso 38: Taneli Rantala: Tietotyöläinen, pidä kiinni tauoistasi!

Julkaistu 8.9.2020

Raikasta ajatteluasi ja helli oppimiskykyäsi - tietotyöläinen pidä kiinni tauoistasi! Markkinoinnin alan ammattilaiset elävät hyvin reaktiivisessa arjessa. Tämä haaste on yleinen tietotyötä tekeville. Kiirellisyyden tunteen mukaan on helppo hypätä, mutta meidän pitäisi taistella sitä vastaan. Aika ei koskaan tule riitämään kaikelle tietotyöläisen työlle. Siksi meidän tulee olla kriittisiä mitä teemme - aika kun on meidän tärkein ja niukin resursimme. Markkinoinnin ammattilaisten arkisia haasteita käsitellään MK kumppanin, DigiMaMan lähettämänä hyvinvointivalmentaja Taneli Rantalan (Lifted) kanssa oheisessa MR jaksossa. Työajan rajaaminen ei ole helppoa aina Tanelille itselleenkään, mutta siksi sitä on hänen mielestään mielenkiintoista tutkia ja miettiä. Selväksi tulee, että hyvän työntekijän ei tarvitse olla 24/7 saatavilla ja jakso antaa myös hyvin konkreettisia hyvinvointivinkkejä meille aivotyötä tekeville.

Jakso 37: Viivi Altonen ja Janika Tommila: #shecan

Julkaistu 4.9.2020

Miten missikisat, hyväntekeväisyys, UN Women, tasa-arvo, vastuullisuus ja markkinointikampanjat liityvät toisiinsa? Tässä MarkkinointiRadion jaksossa löydetään näiden kaikkien välille punainen lanka, kun vieraana ovat vuoden 2020 Miss Suomi-ehdokas Viivi Altonen ja asiakkuusjohtaja Janika Tommila mainostoimisto Aatteesta.  Viivi on lähtenyt taklaamaan Miss Suomi-kilpailun finalisteille heitettyä haastetta yhdessä siskonsa Janikan sekä vapaaehtoistiimin voimin, ja he ovat lanseeranneet hyväntekeväisyyskampanjan nimeltä #shecan, jota he toteuttavat UN Womenin kanssa yhteistyössä. Jaksossa kuullaan, miten arvot ovat ohjanneet vahvasti kampanjan syntyyn, miten kampanjaa edistetään ja miten tavoitteisiin pyritään pääsemään. Janika kertoo myös, miksi vastuullisuudesta ja tasa-arvosta on tärkeä puhua myös kauneuskilpailuiden yhteydessä.

Jakso 36: Heini Järvinen ja Marianna Melin: Kehtaa kehittyä

Julkaistu 25.8.2020

AON Assesmentin psykologikonsultit Heini Järvinen ja Marianna Melin kävivät läpi MarkkinointiKollektiivin urakyselyä, johon on vastannut yli 600 alan ammattilaista. Heidän terveisensä markkinoin alan ammattilaisille on: kehdatkaa! Kehdatkaa kehittyä, vaatia kehittymiseen apua ja kehdatkaapyytää mielenkiintoisia työtehtäviä. Tässä MarkkinointiRadion jaksossa annetaan vinkkejä oman osaamisen tunnistamiseen, puhutaan tulevaisuuden työelämän tärkeimmistä kyvyistä ja kuulet myös kuinka rekrytointeja uudelleen miettimällä voidaan säästää luontoa.

Jakso 35: Heikki Sivonen & Tapahtumien tulevaisuus

Julkaistu 22.4.2020

Vieraana MarkkinointiRadion jaksossa 35 on Heikki Sivonen Lyytiltä. Tapahtumilla tärkeä strateginen rooli asiakassuhteen ja asiakaskokemuksen luomisessa. Tapahtumat ja kohtaamiset ovat iso osa markkinointia. Mitä tapahtuu, kun eteen tulee tilanne, johon emme ole voineet varautua, ja suunnitellut tapahtumat joudutaan perumaan ja siirtämään? Mitä tapahtumille tapahtuu tulevaisuudessa? Miten voimme varautua uuteen normaaliin, ja mikä se uusi normaali on? Mitkä elementit eivät kuitenkaan katoa, järjestetäänpä tapahtuma verkon yli tai f2f? Miten onlinessa pystytään tarjoamaan osallistujalle kokemuksellisuuden tunteita? Mm. näistä aiheista keskustelemme Heikin kanssa. Heikki haluaa luoda kuulijoillemme positiivista uskoa tapahtumien järjestämiseen. “Tarve kohtaamisille kun ei ole katoamassa mihinkään, ne vain saattavat muuttaa muotoaan”, hän muistuttaa.

Jakso 34: Johanna Huhtariihi & Minna McGill, Vastuullisuus ja nuppineulanpään kokoiset hyvät teot

Julkaistu 23.3.2020

Vieraina Markkinointiradion jaksossa 34 ovat Johanna Huhtariihi Maitrimindistä ja Minna McGill Kodin Kuvalehdestä. Vastuullisuus on tämän hetken trendisana markkinoinnin kentällä. Mitä kaikkea vastuullisuuden taakse kätkeytyy, ja miten se näyttäytyy sekä yrityksen että yksilön teoissa? Mihin kaikkiin kategorioihin vastuullisuus voidaan jakaa? Miten vastuullisista teoista kertovat tarinat voivat toimia kirittäjänä toisille? Miksi yrityksiä pelottaa lähteä puhumaan vastuullisuudesta? Tuoko vastuullisuuden korostaminen mukanaan turhaa taakkaa ja vertailua toisiin? Muun muassa näistä aiheista puhutaan “Hyvän törmäyttäjän” Johanna Huhtariihen ja Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGillin kanssa. “Voimme inspiroida toisiamme vastuullisuuteen ja hyvän tekemiseen. Se voi lähteä ihan nuppineulanpään kokoisista teoista, aina ei tarvitse mullistaa koko maailmaa” muistuttaa Minna McGill, joka seuraa suomalaisten kuluttajien arkea hyvin läheltä työnsä puolesta. Minna ja Johanna ovat tehneet aiheen tiimoilta tiivistä yhteistyötä, ja kertovat myös tästä jaksossamme.

Jakso 33: Sanna Koivuranta & Työnantajamielikuvan rakentaminen

Julkaistu 28.2.2020

Rekrytointiviestintä on vielä varsin siloteltua. Persoonallisempi ja kantaa ottavampi ote työantajamielikuvan rakentamisen puolella olisi paikallaan”, sanoo työantajamielikuvan rakentamiseen perehtynyt Sanna Koivuranta. Hän muistuttaa, että ihmiset eivät pelästy totuutta, mutta valehtelusta jää aina kiinni ja ”paskaa ei kannata kuorruttaa”. Osaammeko todella viestiä asioista, joista meidän kannattaa viestiä kun ollaan uuden rekrytointitarpeen edessä ja millainen rekrytointiviestinnän trendi jyllää Ruotsissa? Nämä selviävät MarkkinointiRadion uusimmasta jaksosta. Vieraana MarkkinointiRadion jaksossa 33 on Sanna Koivuranta, Employer Branding & Analytics, Tunto Business Owner.

Jakso 32: Anu Niemonen & Minna Haapala & Vaikuttavan mainonnan reseptiikkaa

Julkaistu 20.11.2019

Onko mediapaletin pirstaloituminen johtanut keskinkertaisen mainonnan tekemiseen? Pelkäämmekö me tunteiden herättämistä? Voisiko mainonta toimia viihteenä tai palveluna? Ja mikä on KOITOS? Anu Niemonen Hasanilta ja Minna Haapala Kärkimedialta kertovat näkemyksiään tämänkertaisessa MarkkinointiRadiossa. Pohdimme yhdessä suomalaisen mainonnan nykytilaa, menneisyyttä sekä tulevaisuutta. Hae mukaan KOITOKSEEN http://bit.ly/koitos-mr Anu linkkarissa https://www.linkedin.com/in/anuniemonen/ Minna linkkarissa https://www.linkedin.com/in/minna-haapala-ab8605/

Jakso 31: Sanna Valkeejärvi & Teatiamo: Rakkauden ja hyvinvoinnin asialla

Julkaistu 11.11.2019

Tällä kertaa paneudumme kuluttajatuotteiden markkinoinnin maailmaan. Miten markkinoida tuotetta, joka saa naamat punastelemaan ja miehet yskimään? Teatiamon tarina on innostava, tuotteet kauniita ja yritystä luotsaavat henkilöt inspiroivia. MarkkiRadion terapiapenkkiin istahtaa Teatiamon markkinointia luotsaava, dildodiileri ja markkinointijohtaja Sanna Valkeejärvi. Sanna linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/sanna-valkeej%C3%A4rvi-930a902/

Jakso 30: Kristiina Lindh & Kohti ketterää maailmaa

Julkaistu 4.11.2019

Kumppanijakso. Muutoksen vauhti kiihtyy teknologian avittamana ja tämä asettaa organisaatioille ja markkinoinnille alati uudenlaisia vaatimuksia ja haasteita. Kristiina Lindh OP:ltä kertoo, miten he ovat lähteneet taklaamaan muutosta ja miten he onnistuvat pitämään yllä motivaation liekkiä kun samaan aikaan on rakennettava uutta, tuhottava vanhaa ja tottakai tehtävä hyvää tulosta.

Jakso 29: Hanne Hirvonen & Markkinoinnin juridiikasta

Julkaistu 27.10.2019

Kumppanijakso. Hanne Hirvonen auttaa työkseen DNA:laisia ratkomaan lainopillisia pulmia ja sujuvoittaa sekä DNA:laisten että heidän asiakkaidensa arkea. Mitä kaikkea markkinointijuristin työpöydälle kuuluu? Minkälaisia seikkoja meidän olisi hyvä ottaa huomioon hyvätapaisessa mainonnassa tai vaikka brändimme suojaamisessa lain keinoin? Hanne linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/hanne-hirvonen/

Jakso 28: Johanna Noreila & Työntekijäymmärrys

Julkaistu 14.10.2019

Mitä on työntekijäymmärrys ja mistä se syntyy? Vastaus on yksinkertaisempi kuin luuletkaan. Johanna Noreila on kartuttanut näkemyksiään ja kokemuksiaan johtamisen saralla niin isoissa konsulttifirmoissa kuin nuorissa ja kasvavissa design-yrityksissäkin sekä ammentanut kulttuurista silikonilaaksossa. Tänä päivänä Johannan arki kuluu yritysten kulttuuria muotoillessa. Kurkistamme jälleen MarkkinointiRadiossa sisäänpäin: miten voimme toisten ymmärtämisen kautta rakentaa työtämme kestävämmälle pohjalle. Johanna linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/johannanoreila/

Jakso 27: Erkko Simsiö & Jani Leppänen - Kulttuuri oppimisen mahdollistajana

Julkaistu 2.9.2019

Kumppanijakso: Routa Muutos on ainoa vakio. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että pysyäkseen kilpailussa mukana yritysten on pystyttävä luomaan nahkansa kasvun tieltä jatkuvasti. Yritys oppii vain, kun sen henkilöstö on valmis kehittymään ja oppimaan lisää. Kuinka mahdollistamme hedelmällisen maaperän yrityksissä oppimiselle ja kehittymiselle sekä samalla kaikkien hyvinvoinnille? Tästä kokemuksiaan jakamassa Erkko Simsiö ja Jani Leppänen Roudalta, jossa valta on työntekijällä. Erkko Linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/erkkosimsio/ Jani Linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/leppanenjani/

Jakso 26: Mika Hyötyläinen & Back to basics

Julkaistu 25.6.2019

Missä vaiheessa meistä tuli markkinointikummajaisia, jotka puhuvat muun yrityksen kanssa eri kieltä? Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen kertoo, mitä voimme saavuttaa kun palaamme lähtöruutuun ja otamme perusasiat haltuun. Keskustelun aiheena markkinoinnin mittarit ja tavoitteet sekä johtaminen. Mika linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/mikahyotylainen/

Jakso 25: Lassi Kurkijärvi & Bisnes hyvien tekojen moottorina

Julkaistu 20.6.2019

Lassi Kurkijärvi on auttanut kohta vuosikymmenen ajan ihmisiä ymmärtämään paremmin toisiaan sekä teknologiaa. Viimeiset vajaat neljä vuotta Lassi on vaikuttanut suomalaisen liiketoiminnan ymmärrykseen teknologiasta Solitalla. Tänään poraudumme yhdessä syvälle siihen, mikä saa ihmiset liikkeelle, mikä meitä draivaa ja perimmekö pula- ja sota-ajan traumat vanhemmiltamme myös nykypäivän liike-elämään? Lassi heittää koko Kollektiiville myös mainion haasteen, jonka avulla uskoisin että tämä pieni ja hieno maamme alkaa suoltamaan ulos maailman parasta sitä itseään - eli markkinointia. Lassi linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/lassi/ Twitterissä: https://twitter.com/lassi

Jakso 24: Salla Erkkilä & Kestävämpää vaikuttajamarkkinointia

Julkaistu 5.6.2019

Toukokuu 2019. Vaikuttajamarkkinoinnin kupla näyttää puhkeamisen merkkejä. Vai onko tuota kuplaa olemassakaan? Markkinointimuurahaiset tykkäävät viljellä hyperboliikkaa, mutta eräänlaisessa muutos- tai murrosvaiheessa vaikuttajien kanssa tehty markkinointi näyttäisi olevan. Dagmarissa strategina vaikuttajamarkkinoinnin keskellä, huipulla ja keulalla työskentelevä Salla Erkkilä jakaa meille tietouttaan: Minkälaisia ovat hyvän vaikuttajayhteistyön tunnusmerkit? Mitä ei kannata tehdä? Entä onko meillä sittenkin kupla? Kuuntele niin tiedät! Salla linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/sallaerkkila/ Sallan juttuja Dagmarissa: https://www.dagmar.fi/sisaltomarkkinointi/lapinakyva-kaupallinen-yhteistyo-ei-vahenna-vaikuttajan-uskottavuutta/ Aiheesta Kollektiivin blogissa: https://www.mkollektiivi.fi/vaikuttajamarkkinointi-sopimusten-51-sudenkuoppaa-mk-kipinavuoro-kumppaniblogi/

Jakso 23: Joonas Välimäki & Anne Saloranta & Yleisöja ja kasvuhakkerointia

Julkaistu 29.5.2019

Yleisradio ja kasvuhakkerointi: kaksi sanaa, joita en osannut pystynyt päässäni yhdistelemään. Tämänkertaiset vieraamme Joonas ja Anne työskentelevät Ylellä ja molemmat tietyllä tapaa kasvun maailmassa. Joonas hyödyntää kasvuhakkeroinnista tuttuja menetelmiä Ylen digitaalisessa kasvun vauhdittamisessa ja Anne pohtii kasvua taas yleisöjen ja mediankäytön kautta.

Jakso 22: Tiina Tikkinen & Tomi Jäppinen & Vaikuttavuus, mittarit ja pitkäjänteisyys

Julkaistu 24.5.2019

Vieraana Tiina Tikkinen ja Tomi Jäppinen Roudalta. Keskustelemme markkinoinnin mittaamisesta ja tavoitteiden asetannasta, jotka työarkeamme ohjailevat. Puhumme myös pitkäjänteisyydestä - tai pikemminkin sen puutteesta ja mistä moinen nykypäivänä johtuu. Digin vaikuttavuustutkimus https://media.sanoma.fi/vaikuttavadigi Les Binet'n kuvaajia https://effworks.co.uk/ten-best-charts-binet-field/

Jakso 21: Patrik Hautala & Empatia, tunteiden näyttäminen, vaikuttaminen ja v*tutus

Julkaistu 16.5.2019

MarkkinointiRadion kunniavieraana hyvä ystäväni Patrik Hautala. Olemme Patrikin kanssa kulkeneet miltei vuosikymmenen kestäneen yhteisen polun. Kävipä mielessämme jopa Suomen (maailman) valloitus kahdesta suurimmasta mediatalosta käsin. Juttelemme Patrikin kanssa isoista aiheista, jotka koskettavat myös arkeamme ja työtämme. Kuinka uskallamme ulos kuorestamme, opimme empatiseeraamaan paremmin? Entä miten käyttää vitutusta voimavarana? Luvassa asiaa bisneksestä ja sen ympäriltä. "Linkki alla" eli Simon Sinekin "Infinite Game": https://www.youtube.com/watch?v=3vX2iVIJMFQ Patrik linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/patrik-hautala-72042216/ MarkkinointiRadion mahdollistaa Columbia Road - Digitaalisen kasvun asialla.

Jakso 20: Marko Rissanen & Vihelmiina Wahlbeck - Työnantajamielikuvaa ei rakenneta päivässä

Julkaistu 8.5.2019

Yritysten kilpailu osaavista ja motivoituneista työntekijöistä markkinoinnin alalla on merkittävä haaste, jota on alettu taklaamaan systemaattisen työnantajamielikuvan kehittämisen kautta. Miten työnantajamielikuvaa määritellään, johdetaan ja rakennetaan ja kauan siinä oikeasti kestää? Muun muassa näitä seikkoja pohditaan kun MarkkinointiRadion vieraaksi saapuvat DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen sekä viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck. Lisää aiheesta DNA:n blogissa: https://www.dna.fi/elamaa#uusi-tyo Vilhelmiina linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/vilhelmiinawahlbeck/ Marko linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/marko-rissanen-b9675913b/ MarkkinointiRadion mahdollistaa Columbia Road - Digitaalisen kasvun asialla. Tsekkaa myös toukokuun 17. päivä järjestettävä Growth Forum osoitteessa growthforum.fi

Jakso 19: Ilona Pirhonen & Growth Hackingiä käytännössä - Case VR

Julkaistu 2.5.2019

Seuraksemme saapuu VR:n digitaalisen kasvun tiimiä vetävä Ilona Pirhonen. Käymme läpi, mitä Growth Hacking on käytännössä VR:n tapauksessa: mitä se vaatii organisaatiolta ja minkälaisia löydöksiä ja oivalluksia nyt alkutaipaleella on saatu. Ilona linkkarissa: https://www.linkedin.com/in/ilonapirhonen/ MarkkinointiRadion mahdollistaa Columbia Road - Digitaalisen kasvun asialla. Tsekkaa myös toukokuun 17. päivä järjestettävä Growth Forum osoitteessa www.growthforum.fi

Jakso 18: Johanna Wilén & Viisi vinkkiä parempaan yhteistyöhön

Julkaistu 25.4.2019

Markkinointia tehdään yhä useammin yhdessä. Miten me voimme varmistaa, että yhteistyö eri osapuolten välillä on aitoa ja avointa sekä luotettavaa? Kuuntele ToinenPHD:n Johanna Wilénin viisi vinkkiä sujuvampaan arkeen ja yhteistyöhön markkinoinnin parissa. Johanna Linkkarissa https://www.linkedin.com/in/johanna-wilén-7118b111/ MarkkinointiRadion mahdollistaa Columbia Road - Digitaalisen kasvun asialla. Tsekkaa myös toukokuun 17. päivä järjestettävä Growth Forum osoitteessa growthforum.fi

Jakso 17: Eero Martela & Mitä on Growth Hacking?

Julkaistu 11.4.2019

Softafirmojen hyväksi havaitut tavat johtaa, organisoitua sekä tuottaa kasvua yrityksissä alkavat vakiintua myös markkinointiorganisaatioissa. Jaksomme aiheena on silikonilaaksosta härmään tiensä löytänyt kasvuhakkerointi eli Growth Hacking ja vieraamme Eero Martela Columbia Roadilta opastaa meidät aiheen pariin. Eero Twitterissä https://twitter.com/eeromartela Eero Linkkarissa https://www.linkedin.com/in/eeromartela/ Eeron kirjoituksia Columbia Roadilla https://www.columbiaroad.com/people/eero-martela Growth Hacking 101 -resurssiportaali https://www.columbiaroad.com/growth101 MarkkinointiRadion mahdollistaa Columbia Road - Digitaalisen kasvun asialla. Tsekkaa myös toukokuun 17. päivä järjestettävä Growth Forum osoitteessa www.growthforum.fi

Jakso 16: Timo Virtanen & Hoitoa sisältökrapulaan

Julkaistu 27.3.2019

Sisältöjen määrä netissä on ylittänyt kriittisen pisteen jo aikapäiviä sitten. Blogeja, videoita ja podcasteja on kuunneltavaksi maailmankaikkeuden tappiin saakka ja silti me puskemme niitä ulos yhä kiihtyvällä tahdilla. Puskemmeko ulos vain silkkaa potaskaa, joka ei kiinnostakaan ketään? Entä miten voimme varmistaa, että saamme sisältömarkkinoinnilla jotain vaikutusta aikaiseksi? Jaksomme aiheena on sisältömarkkinoinnin nykytila ja tulevaisuus kun mikin ääreen istuu React & Sharen Timo Virtanen. Timo Twitterissä https://twitter.com/timovirtanen_ Timo Linkkarissa https://www.linkedin.com/in/timovirtanen1/ Timon puheenvuoro Kollektiivin tapahtumassa "Data X 6" https://www.youtube.com/watch?v=iR22E0vCuWY MarkkinointiRadion mahdollistaa Columbia Road - Digitaalisen kasvun asialla. Tsekkaa myös toukokuun 17. päivä järjestettävä Growth Forum osoitteessa growthforum.fi

Jakso 15: Salla Vainionpää & Syväsukellus Linkedinin tilanteeseen Suomessa

Julkaistu 19.12.2018

Salla Vainionpää Fonectalta tulee opastamaan meitä tänään aiheesta nimeltä Linkedin. Suomen mittakaavassa tuo somekanava on jäänyt pahaan paitsioon ja esimerkiksi Facebookin jalkoihin, mutta kyse on ollut ehkä enemmänkin tietämyksen puutteesta kuin Linkkarin tarjoamasta potentiaalista. Miksi Linkkariin kannattaisi siis mennä ja mitä siellä kannattaisi oikeastaan tehdä? Niin ja fanitellaan porukalla Joni Jaakkolaa. Kiitos kun olet ollut syksynkin messissä. Jatketaan heti vuodenvaihteen jälkeen uusilla vierailla ja kujeilla. Mukavaa ja rauhallista joulua, toivoo MarkkinointiRadion posse. Sallan Linkkari: https://www.linkedin.com/in/sallavee/

Jakso 14: Tuomas Vuori & Videolle - Markkinahäiriköstä strategiseksi peluriksi

Julkaistu 7.12.2018

Tuomas Vuori on jo muutaman vuoden kasvattanut menestyksekkäästi Videolle-videotoimistoa yhdessä tiiminsä kanssa. Alunperin videotuotantomarkkinoita disruptoimaan tullut yritys on nyt kasvanut vakiintuneeksi toimijaksi alalla. Minkälaisia peliliikkeitä vuosien saatossa on tehty, että oma asema on saatu vakiintuneeksi? Onko alkuvuosien ketterästä imagosta ollut myöhemmin haittaa? Luvassa mielenkiintoista yrittäjätarinaa kaikille kasvuyrityksille toimistokentällä ja sen ulkopuolella. https://www.linkedin.com/in/tuomasvuori/ https://videolle.fi/

Jakso 13: Perttu Pölönen & Kuinka teknologia muuttaa meitä?

Julkaistu 2.12.2018

Ajatellaan hetki vähän isommin. Ajatellaan eksponentiaalisesti. Teknologian kehitys kiihtyy joka päivä ja elämämme sekä työmme sen mukana - etenkin markkinoinnin alalla. Tänään vieraanamme on Perttu Pölönen - yrittäjä, tulevaisuuden ja teknologian puolestapuhuja, jonka puheista on vaikea olla inspiroitumatta ja innostumatta. Teknologia muuttaa maailmaa jatkuvasti alati kiihtyvällä tahdilla ja ihmisiä sen mukana mutta mielenkiintoisempaa onkin miettiä, mikä pysyy muuttumattomana. https://www.perttupolonen.com/ https://twitter.com/PerttuPolonen

Jakso 12: Marjo Piirto & Yrityksen olemassaolon tarkoitus

Julkaistu 26.11.2018

Vieraaksemme saapuu huimaa suosiota nauttivan älysormuksia valmistavan Ouran markkinointijohtaja Marjo Piirto. Keskustelun aiheita ovat muun muassa yritysten olemassaolon oikeutus - mitä käy kun jokainen yrityksessä kysyy itseltään ja toisiltaan kysymyksen "Miksi?". Löytyykö tätä kautta yhteinen tarkoitus ja draivi tehdä enemmän ja ylittää itsensä? Seuraa Marjoa: Linkedinissä https://www.linkedin.com/in/marjo-piirto-a8a21381/ Twitterissä https://twitter.com/marjopiirto

Jakso 11: Antti Kallio & Martechin lyhyt oppimäärä

Julkaistu 19.11.2018

Markkinointiteknologioiden investoinnit ovat yhä kasvussa. Tehdäänkö hankintoja oikein perustein ja oikealla tavalla? Millä tavalla martech-investointeja kannattaisi ylipäänsä yrityksissä lähestyä? Dagmarin Antti Kallio raottaa meille markkinointiteknologioiden monenkirjavaa verhoa. Seuraa Anttia: Linkedinissä: https://www.linkedin.com/in/anttikallio/ Twitterissä: https://twitter.com/anttikallio

Jakso 10: Sami Tenkanen & Radio eilen, tänään ja tulevaisuudessa

Julkaistu 16.10.2018

Radio elää tällä hetkellä pienen käsitekriisin keskellä. Samaa keskustelua on käyty television ympärillä ja monesti kuuleekin kysyttävän kysymyksen "Onko radiolla tulevaisuutta"? Muun muassa tätä pohditaan MarkkinointiRadion ensimmäisen tuotantokauden viimeisessä jaksossa, johon saamme vieraaksi radioissa toimittajana mittavan uran tehneen ja sittemmin "pimeälle kaupalliselle puolelle" Bauer Median johtoon hypänneen Sami Tenkasen.

Jakso 9: Tommi Laiho & Pohdintoja johtamisesta ja ihmisyyden isoimmat kysymykset

Julkaistu 16.10.2018

Seuraamme liittyy mainostoimisto Folkia isällisellä ja äidillisellä otteellaa hellästi ja varmasti luotsaava Tommi Laiho. Jakson tarkoituksena oli puhua ihmisestä, insightista ja käyttäytymisen muutoksesta, mutta keskustelu ohjautuikin enemmän terapiasessioon, jossa sekä Ville ja Santtu pääsivät pohtimaan isoja kysymyksiä. Ilman teknisiä haasteita ei myöskään selvitty, vaan jakson alkupuolen keskustelut ajankohtaisuuksista pyyhkiytyivät tapahtumahorisontin tuolle puolen. Mutta onneksi tärkein jäi Tommin pohdinnat johtajuudesta sekä ihmisistä mainostoimiston sisällä ja ulkopuolella ovat kaikille relevantteja. Ja kuuntelijalle jakson päätteeksi yksi kysymys pohdittavaksi: Mitä sinä pelkäät? Laihon Klinikka Markkinointi&Mainonnassa: https://www.marmai.fi/blogit/laihon_klinikka/

Jakso 8: Jani Halme & Luovuus, Data ja Torjutuksi tulemisen pelko

Julkaistu 9.10.2018

Onko #luovuus seuraava #digi? Mikä pelko rajoittaa kehitystämme? Tunti vierähtää kevyesti, kun haastelijan pallille istahtaa ToinenPHD:n Luova Johtaja: Jani Halme. Jakson aiheena luovuus, sen kultivointi ja leviämisen esteet organisaatioissamme. Halme & Saarinen - Diginen iltapäivä https://areena.yle.fi/1-4360535 Seuraa Jania Twitterissä: https://twitter.com/janicky Linkedininissä:https://www.linkedin.com/in/janicky/

Jakso 7: Jussi Piri & Yrityskulttuuri

Julkaistu 4.10.2018

Jakson vieraana (kohta) uunituore Wörksin toimitusjohtaja Jussi Piri. Seuraa Jussia Twitterissä: https://twitter.com/jussipiri Linkedinissä: https://www.linkedin.com/in/jussipiri/ Puheenaiheina tässä jaksossa Niken paljon älämölöä markkinointikuplassa saanut mainoskampanja, Googlen ja Applen viha-rakkaussuhde sekä markkinointialan rekrytointihaasteet. Show notes: Google to Pay Apple $12 Billion to Remain Safari's Default Search Engine in 2019: Report http://fortune.com/2018/09/29/google-apple-safari-search-engine/ Palvelukseen halutaan: nuori ja nälkäinen markkinoinnin diginatiivi https://www.marmai.fi/blogit/palvelukseen-halutaan-nuori-ja-nalkainen-markkinoinnin-diginatiivi-6738435 Nike -uutisointeja: https://www.cnbc.com/2018/09/04/nike-shares-tumble-after-company-reveals-new-ad-campaign-featuring-colin-kaepernick.html http://www.espn.com/nfl/story/_/id/24796806/nike-colin-kaepernick-ad-results-record-engagement-says-ceo-mark-parker https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-09-25/nike-posts-mixed-results-with-revenue-hits-gross-margin-misses http://time.com/5390884/nike-sales-go-up-kaepernick-ad/ Pipsan Kipinävuoro https://www.mkollektiivi.fi/haetaan-2-in-1-markkinointiassa-graafikko-mutta-lol-maksamme-vain-yhdesta-mk-kipinavuoro/

Jakso 6: Raakel Aaltonen - Esports -spesiaali

Julkaistu 13.9.2018

MarkkinointiKollektiivi ottaa ensipuraisun e-urheilun maailmaan Telian Gaming & Esports tiimin Raakel Aaltosen kanssa. Miksi esportsista pitäisi kiinnostua juuri nyt? Miten brändit voivat osallistua tähän ilmiöön? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdimme tässä jaksossa. Show notes: Seuraa Raakelia Linkedinissä: https://fi.linkedin.com/in/xenophics Seuraa Raakelia Twitterissä: https://twitter.com/xenophics Yle: Kun "stomppi" muuttuikin voitoksi – katso The Internationalin mestaruuden ratkaissut viides ottelu https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/28/kun-stomppi-muuttuikin-voitoksi-katso-the-internationalin-mestaruuden Yle: "Yle panostaa elektroniseen urheiluun – heti avauslähetyksessä suomalaisväriä maailman huipulla" https://yle.fi/urheilu/3-10285885 CNN: Don't know what eSports are? Don't worry! Watch https://www.youtube.com/watch?v=gcYaKJI7JYI Guardian Sport: ESports: the digital revolution has arrived https://youtu.be/dWm-R9iyhBo Assembly https://www.assembly.org/summer18 Yle: Tunnelmia Assemblylta https://areena.yle.fi/1-4437870

Jakso 5: Lauri Domnick & Äänen merkitys

Julkaistu 27.8.2018

Ohjaavatko kuluttajien käyttäytymistä tulevaisuudessa äänet? Ovatko jinglet tekemässä comebackia? MarkkinointiRadiossa tällä kertaa vieraan Bauer Median Head of Audio Branding Lauri Domnick. Ajankohtaisuuksissa puidaan mm. Kalevala Korun uutta liiketoimintamallia sekä logojen kohtaloa.

Jakso 4: Ville Ohtonen & Juha-Matti Raunio: Cannes Lions Special

Julkaistu 26.6.2018

Cannes -kiihkon ollessa korkeimmillaan MarkkinointiRadio istuu alas TBWA:n kahden luovan neron Ville Ohtosen sekä Juha-Matti Raunion kanssa alas käymään läpi sekä voitokkaat Suomen keissit että mielenkiintoisimmat Grand Prix-palkintojen pokaajat.

Jakso 3: Eka Ruola & Markkinoinnin uudet 4P:tä

Julkaistu 6.6.2018

Kolmannessa MarkkinointiRadiossa istumme alas Suomen kenties merkittävimmän ”alan miehen” kanssa alas, jolloin vieraanamme on Hasan & Partnersin toimitusjohtaja ja vastaava luova johtaja Eka Ruola. Uutisotsikoista syynissä ovat KFC:n toimistojumppa, S-Ryhmän harppaukset äänimarkkinoinnissa sekä seismisiä vaikutuksia markkinoinnin alalle jyristelevä Martin Sorrellin lähtö ja paluu. Ajankohtaisohjelman lopuksi Eka punoo uuden henkisen 4P:n kerroksen tutun ja turvallisen Kotlerin 4P:n päälle. Otsikoita: "Sorrellin lähtö ja paluu" https://www.theguardian.com/media/2018/jun/02/sir-martin-sorrell-wpp-s4-capital-retirement "KFC siirtää mediasuunnittelun ja -ostamisen saman toimiston, luovan toimiston, sisään aikaisemmalta mediatoimistokumppaniltaan" http://adage.com/article/agency-news/kfc-hands-media-w-k-creative-agency/313630/ "S-Ryhmä ottaa harppauksia äänibrändäyksen saralla" https://www.kauppalehti.fi/uutiset/s-ryhma-korvaa-kassan-piippauksen-ja-pakastimen-hurinan-kirkkaammalla-aanimaailmalla/pGm2UJ9i Keskustelusta bongattua: Metsä Plan B: https://www.metsawood.com/global/Campaigns/planb/Pages/default.aspx# Metsä ”City Above the City”: https://www.metsawood.com/global/news-media/News/Pages/The-City-Above-the-City-new-international-design-competition.aspx Ekan lukuvinkki: "Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike Book by Phil Knight"

Jakso 2: Kati Sulin

Julkaistu 24.5.2018

Toisessa MarkkinointiRadiossa puheenaiheina ovat mainosjättien uudet kujeet subscriber-mallien suhteen, isoihin ilmiöihin liittyminen kuninkaallisen häähumun merkeissä sekä isot ja tunteelliset markkinointitempaukset. MarkkinointiRadion vieraaksi saapuu tällä kertaa DNA:n "digitaalinen heimopäällikkö" ja rautaisa markkinointiguru, CDO Kati Sulin, jonka johdatuksella puidaan teknologian roolia markkinoijan arjessa.

Jakso 1: Tommi Viitala

Julkaistu 14.5.2018

Ensimmäisessä jaksossa käsitellään ajankohtaisina aiheina somestarojen uusia rooleja yritysten somestrategeina, onko kotimainen koulutusala brändimarkkinoinnin uusi suunnannäyttäjä ja mitä tapahtuu Facebook-markkinoinnille, jos palvelusta tulee saataville myös mainoksista vapaa, mutta kuluttajille maksullinen versio. Vieraana Veikkauksen brandi- ja markkinointiguru Tommi Viitala, jonka kanssa paneudutaan siihen miten markkinoijien ja kumppaniverkoston yhteistyö toimisi optimaalisesti.

Takaisin podcastien listaan