Suomalaiset podcastit

Tälle sivulle on koottu suomalaiset podcastit. Lisäykset voi ilmoittaa lomakkeella.


Tiedotusosasto

Viesti ry:n virallinen tiedotuskanava Tiedotusosasto avaa, mitä kaikkea viestintä on ja miten sillä rakennetaan parempaa tulevaisuutta. Podcastissa pureudumme viestinnän työelämän kuumimpiin kysymyksiin. Vierainamme on mitä mahtavimpia viestinnän tekijöitä ja tulevaisuuden rakentajia. Tiedotusosaston tiedotuspäällikkönä toimii virkansa puolesta Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo. Toivotamme sinut lämpimästi mukaan, arvoisa kuulijamme! Kaikki viestivät, harva on ammattilainen.

Tilaa podcast: RSS-syöte, iTunes tai Windows Phone. (ohjeet)

Jaksot

Yhteensä 14 jaksoa, joista ensimmäinen julkaistu 14.8.2019.

USA:n vaalikampanjointi somessa

Julkaistu 13.11.2020

Yhdysvaltain vaaleista on tullut vahvasti somevaalit ja korona vahvisti entisestään virtuaalista kampanjointia. Strategisella kampanjoinnin kohdentamisella on USA:n vaaleissa suomalaiseen politiikkaan verrattuna huomattavasti merkittävämpi rooli ja suuri osa kohdentamisesta tapahtuu somessa. Donald Trump ja Joe Biden upottivat sosiaaliseen mediaan kaikkiaan lähes 200 miljoonaa euroa, mutta sen lisäksi somessa vaikuttaa vielä tuntematon määrä mikrovaikuttajia. Ylen ulkomaantoimittaja ja datajournalisti Satu Helin kertoo, miltä Yhdysvaltojen presidentin vaalit 2020 ovat näyttäytyneet somevaikuttamisen näkökulmasta.

Mediaviestintä kriisitilanteessa

Julkaistu 22.10.2020

Viestinnän asiantuntijoille kriisit tarkoittavat hikikarpaloita ja työn vaikeuskertoimen kasvamista. Organisaation maineen lisäksi vaakalaudalla on usein työntekijöiden jaksaminen. Kun kriisi iskee, niin toimitukseen tilataan pizzaa. Asiantuntijaorganisaatioille median maailma on välillä todellinen mysteeri: Mitä toimittajat kriiseissä haluavat ja miten toimittaja ja viestijä voisivat ymmärtää toisiaan kiireessä paremmin? Näistä teemoista Tiedotusosastolla on keskustelemassa viestintäkonsultti ja yrittäjä Merja Mähkä. Haastattelijana Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo.

Miten korona vaikutti viestinnän kysyntään?

Julkaistu 16.9.2020

Viestinnän ala on saanut koronakriisissä kolhuja, mutta toisaalta viestinnän merkitys ja sen näkyvyys ovat koronan vanavedessä kasvaneet. Viestintätoimistojen arki muuttui kertaheitolla, kun asiakkaat joutuivat reagoimaan äkillisesti muuttuneisiin markkinoihin. Miten Suomen suurin viestintätoimisto Miltton koki koronan ja miten he näkevät koronan vaikuttaneen viestinnän alaan? Tästä Tiedotusosastolla on haastateltavana Milttonin viestintä- ja markkinointijohtaja Maria Vaismaa. Haastattelijana on Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo.

Millaista on hyvä yt-viestintä?

Julkaistu 3.9.2020

Koronakriisi on pakottanut monet yritykset yt-neuvotteluiden eteen ja työntekijöitä on ollut lomautettuna ennätysmäärät. Tarve ammattimaiselle kriisi- ja yt-viestinnälle on kasvanut ja hyvät neuvot ovat olleet tarpeen varsinkin silloin, kun yt:t vedetään läpi etänä. Millaista on hyvä yt-viestintä, missä järjestyksessä mistäkin asiasta viestitään ja mitkä ovat tyypillisimpiä viestintämokia yt:iden yhteydessä? Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo haastattelee yt-viestinnästä viestintätoimisto Ellun Kanojen kriisiviestinnän johtavaa asiantuntijaa Antti Pikkasta.

Tiedotusosaston korona-special

Julkaistu 20.3.2020

Koronavirus on saanut koko maailman polvilleen ja koko kriisin lopullista vaikutusta yhteiskuntaan voi vain arvailla. Mitä korona merkitsee viestinnän alalle ja miten olemme ylipäätään onnistuneet viestimään näin laajan poikkeustilan aikana? Tästä keskustelemassa on viestintätoimisto Tekirin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa. Haastattelijana on Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo.

Vaikuttajamarkkinointi viestijän näkökulmasta

Julkaistu 6.2.2020

Mitä vaikuttajamarkkinointi on käytännössä, mitä hyötyä siitä on ja miksi viestijän pitäisi olla siitä kiinnostunut? Vaikuttajat auttavat organisaatioita pääsemään lähelle yleisöjä, mutta miten valitaan juuri se oikea vaikuttaja? Tässä jaksossa puhumme vaikuttajamarkkinoinnista Ping Helsingin perustajaosakkaan ja toimitusjohtajan Inna-Pirjetta Lahden kanssa.

Media, mitä tahdot viestijältä ja asiantuntijalta?

Julkaistu 16.1.2020

Voiko viestijältä tilata mediahuomiota ja pääjutun maakunnan ykköslehteen? Mitä journalistit ajattelevat ja miten viestijöiden pitäisi heidän kanssaan toimia? Tässä jaksossa puhutaan mediaviestinnästä, sen merkityksestä, asiantuntijoiden esiintymisestä medialle ja siitä, miten viestijä voi sparrata organisaationsa asiantuntijoita esiintymään medialle paremmin. Vieraanamme on MTV:n yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Jakso on äänitetty ennen Eevan nykyistä työtä MTV:llä, jolloin hän toimi viestintäyrittäjänä ja asiantuntijoiden media- ja esiintymisvalmentajana.

Asiantuntijan ja johtajan vuorovaikutustaidot – miten teknologia vaikuttaa vuorovaikutustaitoihimme?

Julkaistu 12.12.2019

Asiantuntijoilta ja johtajilta edellytetään yhä parempia vuorovaikutustaitoja. Työelämässä on vaikea pärjätä, jos vuorovaikutustaidot ovat heikot. Vuorovaikutus on myös johtamisen peruselementti, sillä on mahdotonta olla johtaja ilman vuorovaikutusta johdettavien kanssa. Millaisia vuorovaikuttajia me suomalaiset olemme? Miten teknologia vaikuttaa vuorovaikutustaitoihimme ja käytäntöihin? Onko maksimaalinen vuorovaikutuksen määrä aina pelkästään hyvä asia? Entä onko vuorovaikutus pääasiassa puhumista vai kuuntelemista? Tiedotusosaston vieraana tässä jaksossa on Tampereen yliopiston puheviestinnän professori Pekka Isotalus.

Voiko seinäruususta tulla lavaleijona?

Julkaistu 28.11.2019

Esiintymistaitoja tarvitaan yhä enemmän, kun asiantuntijuus henkilöytyy ja myös viihtelliistyy. Viestijöiden tehtäviin kuuluu yhä useammin sparrata muita esiintymään, toisaalta moni organisaatio järjestää erilaisia tapahtumia ja keskustelupaneeleita, joissa viestijänkin tehtäviin kuuluu tilaisuuksien moderoiminen. Enää ei haluta kasvottomia organisaatioita, vaan ihmisiä estradille. Voiko seinäruususta sitten saada lavaleijonaa ja mitä lopulta on lavakarisma? Tässä jaksossa puhumme esiintymistaidoista juontaja, viestintäyrittäjä ja toimittaja Peter Nymanin kanssa.

Vievätkö bitit ja botit meidän työmme?

Julkaistu 7.11.2019

Mikä on teknologian vaikutus työelämäämme, tulevaisuuden liiketoimintoihin ja viestintään? Tässä jaksossa Tiedotusosastolla pohditaan, miten teknologia vaikuttaa tulevaisuuden osaamistarpeisiimme ja millainen voisi olla tulevaisuuden viestintätoimisto. Vieraanamme on huippusuosittu Piilaaksossa ja Sibelius-Akatemiassa opiskellut sekä Nasassa työskennellyt yleisömagneetti, futuristi, keksijä, säveltäjä Perttu Pölönen.

Uudistuminen, osaaminen ja viestinnän johtaminen

Julkaistu 17.10.2019

Johtajilla olisi vieläkin parannettavaa asenteissaan viestinnän merkitystä kohtaan. Näin sanoo Osuuspankin entinen pääjohtaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja Reijo Karhinen. Viestinnällä rakennetaan luottamusta, joka puolestaan on tärkeä avain menestykseen. Yritysten pitäisi myös katsoa peiliin, kun valittavat osaamispulasta: jokaiseen yritykseen pitäisi luoda sisälle jatkuvan oppimisen kulttuuri eikä heti huutaa yhteiskuntaa apuun. Tässä jaksossa aiheenamme on uudistuminen, osaaminen ja viestinnän johtaminen.

Arvopohjainen viestintä lisää luottamusta

Julkaistu 25.9.2019

Tutkimusten mukaan ihmiset odottavat organisaatioilta yhä enemmän arvotekoja. Arvojen esille tuominen lisää luottamusta ja tuo buustia liiketoimintaan. Miten sitten viestiä oikealla tavalla arvoista ja miten säilyttää linja myös kriisien keskellä? Mitä jokainen voisi tehdä arvopohjaisemman viestinnän eteen? Tiedotusosaston vieraana on viestintätoimisto Kaiku Helsingin viestintäkosultit Laura Vuorio-Kuokka ja Petteri Puustinen.

Jargon, viestinnän ensimmäinen kuolemansynti

Julkaistu 22.8.2019

Viestintää syytetään joskus taipumuksesta jargoniin eli ammattislangiin tai kapulakielisyyteen. Millainen perisynti jargon viestinnässä todellisuudessa vielä tällä hetkellä on ja miten siitä pääsee eroon? Onko jargonin syy johdossa vai viestijöissä? Tiedotusosastolla pureudutaan tässä jaksossa jargoniin, vieraanamme on viestinnän yrittäjä ja kouluttaja Katleena Kortesuo.

Viestijän paikka organisaatiossa – strateginen muutoksentekijä vai kallis sihteeri?

Julkaistu 14.8.2019

Mikä on viestijän paikka organisaatiossa ja mitä viestintä voi parhaimmillaan yritykselle tarjota? Osaavatko organisaatiot hyödyntää viestinnän koko potentiaalin vai vieläkö viestijöitä karsinoidaan liikaa tukitehtäviin? Miten portit johtoryhmään aukeaisivat? Puhumme tässä jaksossa viestijästä muutoksen tekijänä sekä viestijän roolista strategisessa työssä. Tiedotusosaston vieraana on strategisen viestintätoimiston Ellun Kanojen hallituksen puheenjohtaja ja muutoksentekijä Kirsi Piha.

Takaisin podcastien listaan