Tälle sivulle on koottu suomalaiset podcastit. Lisäykset voi ilmoittaa lomakkeella.
Digi ekaksi
Podcast kehittäjille siitä miten digitaalisesta asiointikanavasta saadaan ensisijainen kanava.
Jaksot
Yhteensä 5 jaksoa, joista ensimmäinen julkaistu 20.11.2018.
Lakiuudistus ei riitä, joten mitä tehdään lisäksi?
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta astunee voimaan tammi-helmikuussa 2019. Laissa on viranomaisille uusia velvoitteita, joiden ajatellaan ajavan asiakkaan etua. Kuinka pitkälle tällä pötkitään? Pitäisikö ajattelu ja lainsäädäntö räjäyttää uudelle taajuudelle, jotta digi oikeasti palvelisi Suomea? Sarjan viimeisessä jaksossa studiossa keskustelemassa ovat neuvotteleva virkamies Tomi Voutilainen ja yksikön päällikkö Maria Nikkilä.
Lisätietoa: Viranomaisten velvollisuus tarjota digitaalisia palveluja
Digitaalisten asiointipalvelujen laatu ei ole utopiaa
Jotta asiakkaat mielellään hoitaisivat asiansa verkossa, asiointipalvelujen laadun tulisi olla hyvä. Tähän on tarttunut työryhmä, joka esittää 22 laatukriteeriä ja monia käteviä työkaluja laadun parantamiseksi. Miten Maahanmuuttovirasto on kyennyt parantamaan asiakkaittensa palvelukokemusta? Studiossa näistä teemoista on keskustelemassa asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius.
Lisätietoa asiointipalveluiden laadusta:
* Digitaalisten asiointipalveluiden laatukriteerit (docx)
* Asiointipalveluiden itsearviointi (docx)
* Itsearviointikysymykset (xlsx)
* Asiakasarviointi (pptx)
* Käyttöastemittaus (xlsx)
Yhtenäiset digipalvelut ovat asiakkaan ja viranomaisen etu
Samalla logiikalla toimivat ja yhtä laadukkaat digipalvelut ovat asiakkaan etu. Näin ajattelee laaja-alainen työryhmä, joka on tuottanut suosituksia digipalvelujen kehittämiseen. Mitä tämä tarkoittaa kuntakentälle? Studiossa keskustelemassa on hankejohtaja Päivi Saalasto Turun kaupungilta. Hän haastaa julkishallinnon tahot vaikkapa räjäyttämään organisaatiosiilot, jotta asiakkaat saisivat parempaa palvelua.
Yhteisiä toimintatapoja hyödyntämällä kehittäminen on tehokkaampaa
Laaja-alainen työryhmä on työstänyt liudan suosituksia, joiden ideana on tuoda tehoa julkishallinnon digipalvelujen kehittämiseen sellaisiksi, että asiakkaat mieluiten hoitavat asiansa verkossa. Mitä Kelassa ajatellaan tällaisista toimintatapojen suosituksista? Studiossa keskustelemassa on yksikön päällikkö Pirkko Kilpeläinen.
Lisätietoja ja työryhmän väliraportti löytyvät Digitaalisten palvelujen ensisijaisuus -sivulta.
Lakiviidakossa on vaikea kehittää
Istuva hallitus on asettanut tavoitteeksi, että me suomalaiset asioisimme viranomaisten kanssa ensisijaisesti sähköisesti, siis verkossa, ei konttorissa rupatellen tai puhelimella pirauttaen. Lapin yliopiston oikeustaloustieteen professori Kalle Määttä sukelsi nykyiseen lainsäädäntöön ja selvitti mitä pitäisi tehdä, jotta virastoissa ja kunnissa voitaisiin kehittää verkkopalveluja sellaisiksi, että kansalaisten olisi helppo ja mukava niitä käyttää. Löysikö professori viidakkoveitselle käyttöä?
Lisätietoa aiheesta: Kalle Määtän tekemä selvitys lainsäädännön muutostarpeista (VM:n julkaisu 22/2018)
Seuraava jakso julkaistaan 22.11.2018.