Suomalaiset podcastit

Tälle sivulle on koottu suomalaiset podcastit. Lisäykset voi ilmoittaa lomakkeella.


Zetapodi

Kuuntele Zetapodi, niin tiedät miten maailma muuttuu nuorten mukana.

Tilaa podcast: RSS-syöte, iTunes tai Windows Phone. (ohjeet)

Jaksot

Yhteensä 14 jaksoa, joista ensimmäinen julkaistu 21.8.2018.

Sukupolvi Z töissä: Mikä muuttuu, kun nuoret valtaavat konttorit?

Julkaistu 11.9.2019

Ovatko organisaatiot valmiina kohtaamaan Z-sukupolven, joka peräänkuuluttaa työltä merkityksellisyyttä ja hauskuutta? Nuoret ovat myös aiempia sukupolvia individualistisempia, mikä ravistelee työpaikkojen hierarkioita ja asettaa työnantajille paineita rakentaa työpaikkaa työntekijöiden toiveiden ympärille. Vieraana jaksossa on Workday Designersin toinen perustaja ja työelämämuotoilija Aku Varamäki. Zetapodin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula.

Sex talk 2.0: Mikä nuoria risoo seksuaalikasvatuksessa?

Julkaistu 14.6.2019

Nuoria kyllästyttää ahdistavat sukupuoliroolit ja stereotypinen puhe seksistä. Sen tilalle kaivataan suoraa puhetta seksistä – ja varsinkin muusta kuin heteroseksistä. Miten seksuaalikasvatusta ja keskustelua pitää uudistaa, jotta se uppoaa myös liberaaliin Z-sukupolveen? Jakson vieraina ovat nuorisolääkäri Miila Halonen ja 15-vuotias aktivisti Anni Iikkanen.

Nuoret haluavat vaikuttaa yhteiskuntaan, mutta ovatko päättäjät kuulolla?

Julkaistu 8.4.2019

Z-sukupolvi haluaa vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon nykyistä enemmän. 90 prosenttia nuorista pitää tärkeänä, että päättäjät kuuntelevat nuorten mielipiteitä, mutta vain murto-osa nuorista on sitä mieltä, että heitä kuullaan koko Suomea koskevassa päätöksenteossa. Tässä Zetapodin jaksossa pureudutaan siihen, miten ja miksi nuoret pitää ottaa mukaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ja päätöksentekoon.

Videokerronnan trendit: Mihin videokerronta menee vuonna 2019?

Julkaistu 28.2.2019

Video dominoi sosiaalisen median kenttää vuonna 2019 – kiitos Instagram Stroriesin, YouTuben, Tik Tokin ja muiden huippusuosittujen some-alustojen. Nettiin ladataan joka minuutti jopa 400 tuntia videota, ja ennustusten mukaan yli 70 prosenttia kaikesta internetin liikenteestä on videota vuoden 2019 loppuun mennessä. Millaista videokerronta somessa on juuri nyt ja mihin videokerronnan trendeihin kannattaa tarttua? Jakson vieraana on Demin some-tuottaja Essi Rundgren, joka kertoo tuoreet terveiset online-videon suurtapahtuma Vidconista. Zetapodin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula.

Podcast-ilmiö: Miksi podcasteista tuli niin suosittuja?

Julkaistu 31.1.2019

Yksi tarinankerronnan megatrendi vuonna 2019 on ääni, mikä näkyy etenkin podcastien ja äänikirjojen suosion voimakkaana kasvuna. Tässä Zetapodin jaksossa sukellamme podcastien maailmaan. Jakson kuunneltuasi tiedät, mikä podcasteissa kiehtoo, mitkä podcast-trendit leviävät maailmalla ja millaisia mahdollisuuksia podcastit tarjoavat mainostajille. Saat myös inspiraatiota siihen, mitä luureista kannattaa juuri nyt kuunnella. Zetapodin vieraana on podcast-tuotantoyhtiö Jaksomedian toimitusjohtaja Veera Luoma-aho. Zetapodin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula.

Tarinankerronnan megatrendit

Julkaistu 13.12.2018

Sosiaalinen media, kuten Snapchat, Instagram ja YouTube, muokkaavat voimakkaasti sitä, miten tarinoita ja uutisia kerrotaan. Somen myötä tarinankerronnassa korostuu erityisesti vuorovaikutteisuus, henkilökohtaisuus ja se, millaisia tunteita sisällöt herättävät. Sukupolvelle Z sisältö ei ole itseisarvo, vaan se on tapa rakentaa omaa identiteettiä ja ilmaista itseään. Tässä Zetapodin jaksossa pureudutaan nuorten mediankäyttötapoihin ja siihen, miten tarinankerronta muuttuu nuorten mukana. Jaksossa vieraana on Yle Kioskin vastaava tuottaja Nora Kajantie, joka kertoo muun muassa Yle Kioskin Ilmastouutiset-konseptista. Zetapodin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula.

Miten yritykset voivat ennakoida tulevaisuutta, futuristi Elina Hiltunen?

Julkaistu 22.11.2018

Hyvä tapa ennakoida tulevaisuutta, on kääntää katse nuoriin. Millaisia heikkoja signaaleja nuorten kohderyhmästä nousee – ja miten organisaatiot voivat valmistautua kohtaamaan tulevaisuuden kuluttajan? Zetapodin vieraana on futuristi Elina Hiltunen, joka kertoo, miten heikkoja signaaleja tunnistetaan ja miksi yritysten kannattaa ottaa tulevaisuustyö tosissaan. Podcastin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula.

Mikrovaikuttajat, podcastit ja yhteiskunnalliset arvot – mitkä ovat vaikuttajamarkkinoinnin trendit?

Julkaistu 8.11.2018

Vaikuttajilta imetään paljon vaikutteita niin arvoihin, asenteisiin kuin kulutustottumuksiin. Tässä jaksossa povataan vaikuttajamarkkinoinnin jatkavan kasvuaan vuonna 2019. Uskaltavatko yritykset hyödyntää vaikuttajien osaamista entistä laajemmin ja strategisemmin? Jaksossa sukelletaan myös mikrovaikuttamisen trendiin ja puhutaan siitä, mitä uusia kanavia vaikuttajat ottavat haltuun. Studiossa vieraana on A-lehtien vaikuttajamarkkinoinnin päällikkö Noora Verronen. Zetapodin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula.

Case Fazer: Miten klassikkobrändi puhuttelee nuoria?

Julkaistu 25.10.2018

Tässä jaksossa puhutaan siitä, miten ikoninen ja arvostettu kotimainen brändi Fazer koukuttaa nuoret somessa. Podcastissa kuulet Kismet-kesäduunarista, Fazerin Munkkibaarista ja siitä, miten intohimoiset Marianne-fanit ompelivat käärepapereista penkkaripuvun. A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintulan vieraana on Fazerin viestintäpäällikkö Leena Kivioja. Hän kertoo esimerkkien kautta, miten Fazer on onnistunut puhuttelemaan nuoria, mikä on joskus mennyt pieleen ja mitä somekampanjoista on opittu.

Tyttöjen päivän spesiaali: #parastatytöissä

Julkaistu 11.10.2018

Kansainvälistä tyttöjen päivää vietetään 11.10. Sen kunniaksi Zetapodissa fiilistellään tyttöyttä. Mikä on parasta tytöissä? Tässä jaksossa puhutaan siitä, kuinka rohkeita, ennakkoluulottomia ja syvällisiä tytöt ovat ja miten tytöt muuttavat maailman. Studiossa vieraana ovat Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto ja Demin konseptisuunnittelija Aino Salonen. Podcastin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula. Haastamme sinut mukaan! Mikä mielestäsi on parasta tytöissä? Jaa kommenttisi somessa #parastatytöissä.

Miksi vaikuttajamarkkinointi on niin tehokasta, väitöskirjatutkija Hanna Reinikainen?

Julkaistu 3.10.2018

Sometähdet ovat nousseet suosituimmiksi nuorisoidoleiksi ja heillä on valtava vaikutus kohderyhmäänsä. Tässä jaksossa väitöskirjatutkija Hanna Reinikainen kertoo, kuinka onnistut vaikuttajamarkkinoinnissa. Mitä tarkoittaa parasosiaalinen suhde? Entä millainen on täydellinen brand match ja miten markkinoija voi löytää brändilleen juuri oikeat vaikuttajat? Zetapodin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula.

Osallista kohderyhmäsi: Miten brändiä kehitetään yhdessä nuorten kanssa, Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto?

Julkaistu 19.9.2018

Sukupolvi Z on kohderyhmä, jolla on paljon sanottavaa, monipuolisia taitoja ja halu osallistua lempibrändinsä tekemiseen. Tässä jaksossa Demin päätoimittaja Päivi Lehtomurto kertoo, miten Demi kehittää brändiään yhdessä nuorten kanssa. Miten Demi toteutti 20-vuotisjuhlanumeron yhdessä tyttöjen kanssa? Miten toimitus varmisti, että lukijoiden tuottama sisältö on brändin arvojen mukaista? Entä mitä tehdä, jos kaikki ei suju suunnitelmien mukaan ─ ja mitä virheistä voi oppia? Zetapodin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula.

Teinit ja sosiaalinen media: Miksi nuoret katosivat Facebookista, sometohtori Suvi Uski?

Julkaistu 6.9.2018

Kännykkä kädessä syntyneelle Z-sukupolvelle sosiaalisella medialla on aivan erityinen merkitys. Somen kautta nuoret ovat saaneet yhteiskunnassa äänen ja vaikutusvaltaa, josta myös yritykset ovat kiinnostuneet. Tässä jaksossa sometohtori Suvi Uski ja A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula keskustelevat nuorten somen käytöstä. Miksi nuoret hylkäsivät supersuositun Facebookin? Mitkä ovat teinien suosikkikanavat nyt ja mikä niitä yhdistää? Entä miten somessa saa valtaa ja millaista vuorovaikutusta nuoret odottavat yrityksiltä? Osallistu keskusteluun Twitterissä ja LinkedInissä #zetapodi. Zetapodi on A-lehtien podcast sukupolvesta Z. Kuuntele Zetapodi, niin tiedät, miten maailma muuttuu nuorten mukana. Uusi jakso joka toinen torstai. www.a-lehdet.fi

Z-sukupolven arvot: Pitääkö brändin ottaa kantaa, tubettaja Tuure Boelius?

Julkaistu 21.8.2018

Sukupolvi Z, eli noin 8-20-vuotiaat nuoret, eroaa arvoiltaan ja asenteiltaan radikaalisti aiemmista sukupolvista. Liberaalit zetat haluavat aktiivisesti vaikuttaa maailmaan valinnoillaan ja teoillaan ja odottavat sitä myös yrityksiltä. Tässä jaksossa 17-vuotias tubettaja, vuoden 2017 homo ja Lätkäjätkä-Ville-biisillään tabuja rikkonut Tuure Boelius kertoo, miten hän räjäytti YouTuben tulemalla kaapista ja miksi hän tahtoo jatkossakin ottaa kantaa itselleen tärkeisiin asioihin. Entä valitseeko Tuure brändejä arvojen perusteella ja mikä kampanja on tehnyt häneen vaikutuksen? Zetapodin juontaa A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintula. Osallistu keskusteluun Twitterissä ja LinkedInissä #zetapodi. Zetapodi on A-lehtien podcast sukupolvesta Z. Kuuntele Zetapodi, niin tiedät, miten maailma muuttuu nuorten mukana. Uusi jakso joka toinen torstai. www.a-lehdet.fi

Takaisin podcastien listaan