Tälle sivulle on koottu suomalaiset podcastit. Lisäykset voi ilmoittaa lomakkeella.
Intohimona oppiminen!
Opetushallituksen podcastissa syvennytään kasvatuksen, koulutuksen ja jatkuvan oppimisen sekä kansainvälisyyden ajankohtaisiin kysymyksiin vaihtuvien vieraiden kanssa.
Jaksot
Yhteensä 24 jaksoa, joista ensimmäinen julkaistu 8.1.2020.
Näin bongaat viherpesua ja arvioit kestävyysväittämiä
Kestävyyskauden viimeisessä jaksossa pureudutaan julkiseen keskusteluun, politiikkaan ja vaikuttamiseen. Samalla päästän myös oikomaan virheellisiä väittämiä sekä opitaan muutamia käytännön keinoja, miten kehittää omaa kykyä bongata viherpesua. OPH:n kestävyyskasvatuksen asiantuntijan Helena Suomelan vieraana Ympäristöministeriön erityisasiantuntija, ilmastopaneelin pääsihteeri Heta-Elena Heiskanen. Ääniviestissä Janne Riehunkangas Käpylän peruskoulusta.
Miten systeemistä ajattelua voi hyödyntää opetuksessa?
Systeeminen ajattelu on kestävän tulevaisuuden rakentamisen ja ekososiaalisen sivistyksen avaintaito, mutta miten sitä kannattaa lähestyä opetuksessa? Entä, millaisiin harhoihin kestävyysajattelussa usein törmätään? OPH:n kestävyyskasvatuksen asiantuntijan Helena Suomelan vieraana professori, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari Sääksjärvi. Jaksossa kuullaan ääniviesti Kouvolan kestävän kehityksen pedagogilta Anu Liekolalta.
Kestävyyskasvatusta ulkona – mitä tiedämme luontosuhteesta ja luonnon terveysvaikutuksista?
Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että luonnolla on myönteinen vaikutus terveyteemme ja hyvinvointiimme. Erityisesti lapset nauttivat suunnattomasti saadessaan leikkiä metsässä ja tutkia luontoa. Luonnossa olo myös parantaa oppimista! OPH:n kestävyyskasvatuksen asiantuntijan Helena Suomelan vieraana keskustelemassa Luken tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen. Jaksossa kuullaan myös luokanopettaja Johanna Sahilan viesti Tervakosken koululta.
Mitä tekemistä arvoilla ja fanituksella on kestävän elämäntavan kanssa?
Erilainen ihailu ja fanitus kuuluu varsinkin nuorten elämänvaiheisiin, mutta mitä väliä sillä on, millaisia asioita ihailemme? Mitä se, ketä fanitamme, kertoo yhteiskunnastamme ja kulttuuristamme? Tässä jaksossa puhutaan ihailusta ja arvoista muutosvoimana. OPH:n kestävyyskasvatuksen asiantuntijan Helena Suomelan vieraana keskustelemassa kestävän hyvinvoinnin asiantuntija ja Itä-Suomen yliopiston professori Arto O. Salonen. Ääniviestissä Iin kunnan koulupalveluiden kestävän kehityksen koordinaattori Marja-Riitta Paaso.
Ympäristötunteet riesana ja voimavarana
Viime vuosina on keskusteltu paljon esimerkiksi ilmasto- tai ympäristöahdistuksesta, mutta kestävyysasiat voivat aiheuttaa myös iloa ja innostusta. OPH:n kestävyyskasvatuksen asiantuntijan Helena Suomelan vieraana keskustelemassa Helsingin yliopiston tutkija, Panu Pihkala. Lisäksi kuullaan Lempäälän lukion opettaja Jarmo Lehtisen ääniviesti.
Voiko kuluttamisen vähentäminen tehdä elämästä parempaa?
Suomalaisten kulutus ole kestävällä tasolla, mutta miten ylikulutuksesta voisi päästä eroon? OPH:n kestävyyskasvatuksen asiantuntijan Helena Suomelan vieraana keskustelemassa Sitran asiantuntija Lotta Toivonen ja jaksossa kuullaan myös Vimpelin yhteiskoulun opettaja Sara Ojajärven ääniviesti.
Päästöjä aiheuttavat energia, liikenne ja ruoka – Mitä niistä pitäisi kouluissa opettaa?
Nyt puhutaan niistä kestävyysaiheista, joihin jokainen voi aidosti arjessaan eniten vaikuttaa: siis energiasta, liikkumisesta ja ruuasta. Mikä on kestävyyden iso kuva ja mitä siitä pitäisi koulussa tietää ja opettaa? Opetushallituksen kestävyyskasvatuksen asiantuntijan Helena Suomelan kanssa keskustelemassa Kestävyyspaneelin puheenjohtaja, professori Lassi Linnanen. Opettaja Leena Jämsén kertoo koulunpuutarhatoiminnasta.
Mitä kestävyyskasvatus on ja miksi se kuuluu kouluun?
Kestävyyskausi alkaa! Ilmasto, luontokato, kestävä kehitys – Mitä kestävyyskasvatus ja kestävyysosaaminen on ja miten niitä kannattaa lähestyä koulussa? Tämän kysymyksen äärellä keskustelevat Opetushallituksen kestävyyskasvatuksen asiantuntija Helena Suomela ja yliopistolehtori Essi Aarnio-Linnanvuori. Opettajat Karri Kolehmainen ja Noora Sallinen kertovat omista kokemuksistaan kestävyysteemoista koulupäivän arjessa.
Lapselle yksinäisyys voi olla tuhoisaa
Podcastissa keskustellaan siitä, miten peruskoulun 1.-6. luokkalaisten kokema yksinäisyys ilmenee ja mitkä ovat yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden kokemusten vaikutukset.Kuulet myös, mitkä ovat tehokkaimmat keinot ehkäistä ja vähentää yksinäisyyttä. Vieraana yksinäisyystutkija ja professori Niina Junttila. Jakso on suunnattu luokanopettajille ja rehtoreille, ja muille lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille sekä lasten huoltajille. Jakso kuuluu Opetushallituksen kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan ehkäisyyn keskittyvän verkkosivuston materiaaleihin. Jakson juontaa Heidi Hannikainen. Tunnistat kaikki materiaalit #EiKaikelleVäkivallalle tunnuksesta.
Kuinka auttaa käytöshäiriöistä lasta?
Podcastissa keskustellaan siitä, mistä lapsen käytöshäiriö voi johtua, miten kasvatuksen ja koulutuksen ammattilaiset ja lasten vanhemmat voivat parhaiten tukea arjessa käytöshäiriöistä lasta, ja millaista apua perheet voivat saada. Vieraana on ylilääkäri Leena Repokari. Jakso on suunnattu varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opettajille ja johtajille sekä rehtorille, muille ammattilaisille sekä lasten huoltajille. Jakso kuuluu Opetushallituksen kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan ehkäisyyn keskittyvän verkkosivuston materiaaleihin. Jakson juontaa Riina Länsikallio. Tunnistat kaikki materiaalit #EiKaikelleVäkivallalle tunnuksesta.
Vanhemmat mukaan yhteistyöhön
Podcastissa keskustellaan siitä, miksi on tärkeää rakentaa yhteistyötä ammatillisen koulutuksen ja opiskelijoiden vanhempien välillä. Millaiset toimintamallit toimivat, jotta kodit saadaan mukaan kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa ehkäisevään työhön? Vieraina keskustelemassa yhteisötyön asiantuntija Ville Koikkalainen ja koulutuspäällikkö Kirsi Lattu-Viljakka. Jakso on suunnattu ammatillisen koulutuksen opettajille, johtajille ja muille ammattilaisille, sekä opiskelijoiden vanhemmille. Jakso kuuluu Opetushallituksen kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan ehkäisyyn keskittyvän verkkosivuston materiaaleihin. Jakson juontaa Heidi Hannikainen. Tunnistat kaikki materiaalit #EiKaikelleVäkivallalle tunnuksesta.
Oppilaan osaaminen esiin!
Miten oppilaan digiosaaminen kehittyy arjen tilanteissa? Miten oppilas löytää itselleen sopivia tapoja edistää tvt-osaamistaan? Jaksossa kaksi helsinkiläistä luokanopettajaa Antti Mettänen ja Lassi Niskanen keskustelevat oppimisesta, johon teknologia kuuluu luontevana osana. Antin ja Lassin keskustelu rohkaisee opettajaa kokeilemaan ja heittäytymään digimaailmoihin yhdessä oppilaiden kanssa. Jakson juontaa Päivi Leppänen.
Oppimisen taidot korostuvat digioppimisessa – Tuloksia ja tukea tutkimuksesta
Millainen tuetaan itsesäätelyä ja strategista oppimista digitaalisissa ympäristöissä? Miten teknologiasta saadaan irti sellaisia ominaisuuksia, jotka edistävät oppimista parhaalla tavalla? Miten teknologia voi edistää oppimista ja vuorovaikutusta? Mikä merkitys oppilaan tunteilla on oppimiselle ja miten tunteita voidaan säädellä? Millainen on opettajan rooli oppimistilanteessa digitaalisissa ympäristöissä ja miksi siihen on tärkeä kiinnittää huomiota? Jaksossa keskustelevat oppimisen tenure-professori Jonna Malmberg ja tutkija Heikki Kontturi. Jakson juontaa Päivi Leppänen.
Tytöt ja teknologia-aloille hakeutuminen
Suomalaiset tytöt ovat maailman kärkeä luonnontieteissä ja matemaattisissa aineissa, mutta eivät hakeudu opiskelemaan tekniikan ja teknologian aloille. Mistä tämä voisi johtua? Millä tavalla digitaitojen opetuksessa voidaan edistää tasa-arvoa? Miten ylläpitää oppilaan luottamusta tulevaisuuden mahdollisuuksiiin liittyen? Millaisiin asioihin opettaja voi vaikuttaa? Jaksossa keskustelevat tutkija Johanna Naukkarinen, tasa-arvoasiantuntija Eija Leinonen sekä projektipäällikkö Kaisa Orajärvi Sinä osaat- hankkeesta. Jakson juontaa Päivi Leppänen.
Miksi ja miten oppilaan digiosaamista tulee kuvata?
Digiosaaminen kuuluu jokaiselle oppilaalle. Mitä oppilaan hyvä tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on ja miksi sitä tulee kuvata? Miten oppilaan digiosaamisen kuvauksia jalkautetaan paikallisesti? Millaisia konkreettisia toimia tulisi tasa-arvon edistämiseksi tehdä? Jaksossa on keskustelemassa pitkän linjan digipedagogiikan kehittäjä Jarno Bruun, joka on ollut projektiryhmässä mukana kehittämässä kuvauksia. Jarno kertoo jaksossa myös Kuopion digitaitokalenterista. Jarnon kanssa keskustelee Päivi Leppänen
Miten lapsen osallisuutta voidaan edistää varhaiskasvatuksen digitaalisissa ympäristöissä?
Miksi varhaiskasvatuksessa käytetään digilaitteita? Miten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voidaan edistää varhaiskasvatuksen digitaalisissa ympäristöissä? Millainen pedagoginen toiminta konkreettisesti tukee lasten tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittymistä? Kuuntele podcast-jaksomme, jossa espoolainen varhaiskasvatuksen opettaja Hanna Manner, varhaiskasvatuksen asiantuntija Satu Nerg-Öhman sekä opetusneuvos Heidi Sairanen Opetushallituksesta keskustelevat aiheesta. Jakson juontaa Päivi Leppänen.
Ledarskap, förtroende och skolutveckling
Vilka är byggstenarna som gör att en skola fungerar bra och att barnen och de unga får en utbildning av god kvalitet? Hur skapar man förtroende och kvalitet i utbildningen? Den senaste tidens exceptionella arrangemang i utbildningen har gett oss nya kunskaper och insikter i styrkorna och utmaningarna i utbildningsuppdraget. Hur kan vi upprätthålla förtroende, kvalitet och välbefinnande i kombination med skolutveckling och samhällsutvecklingen i stort? Direktör Kurt Torsell och specialsakkunnig Mari Sjöström diskuterar tillsammans med undervisningsrådet Maj-Len Engelholm.
Muuttaako korona-aika koulua?
Miten toimitaan, jos koulussa joudutaan karanteeniin? Millaiset asiat tukevat opettajien ja rehtoreiden jaksamista? Entäpä millaista koulua lapset tulevaisuudessa käyvät? Näihin kysymyksiin vastauksia etsivät Pia Kola-Torvisen kanssa kolmesta eri perspektiivistä rehtori Ilkka Laasonen Viikin normaalikoulusta, professori Marja-Kristiina Lerkkanen Jyväskylän yliopistosta sekä pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen Opetushallituksesta.
Kodin ja koulun yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena
Pia Kola-Torvisen kanssa kodin ja koulun yhteistyöstä keskustelemassa Ulla Siimes ja Marjo Rissanen. Miten vanhempien rooli lapsen oppimisen tukena on muuttunut viime vuosina? Miten koulut voisivat kannustaa vanhempia lähtemään mukaan koulun toimintaan ja tuoda koulun pedagogiikkaa näkyväksi vanhemmille? Jakso on nauhoitettu alkukeväästä ennen kuin koululaiset siirtyivät etäopetukseen.
Kuinka kokeilemalla tehdään kaikille hyvää koulua?
Suomalainen opetus on hyvällä tasolla, mutta muuttuvassa maailmassa oppimisen ja koulun on uudistuttava. Voisiko kokeileva kehittäminen olla uudenlainen tapa tehdä koulutyötä? Millaisia oppeja kokeiluohjelmista on saatu? Pia Kola-Torvisen kanssa keskustelemassa Valpuri Kurppa Kokeilukeskuksesta, Suvi Koivumäki ja Pirkko-Liisa Aatola Nokian kaupungilta.
Miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki todentuu suomalaisessa perusopetuksessa?
Oppilaalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan. Mutta toteutuuko tuki koko maassa yhteisin periaattein, ja miten se varmistetaan? Millaiset ratkaisut auttavat opettajia tuen antamisessa ja vähentävät työn kuormitusta? Oppimisen ja koulunkäynnin tuesta Pia Kola-Torvisen kanssa keskustelemassa erityisopettaja Anne Salovesi Helsingistä ja kehittämispäällikkö Jaakko Salo OAJ:sta.
Mikä rakentaa suomalaisen koulutuksen luottamusta?
Luottamus on suomalaisen koulutusjärjestelmän perusta. Mutta miten sitä rakennetaan koulutusuudistuksissa? Millaisen punninnan edessä kunnat ovat, kun lapsimäärät vähenevät? Luottamuksesta ja pitkäjänteisestä kehittämisestä Pia Kola-Torvisen kanssa keskustelemassa erityisasiantuntija Mari Sjöström Kuntaliitosta ja opetusneuvos Leena Nissilä Opetushallituksesta.
Johtaminen muuttuvassa toimintaympäristössä – millaista on johtaa koulua vuonna 2020?
Millaista johtajuutta tarvitaan? Mitä mahdollisuuksia yhteisjohtaminen tuo? Koulun ja oppimisen johtamisesta sekä johtamisen merkityksestä hyvinvoinnin edistäjänä Pia Kola-Torvisen kanssa keskustelee rehtori Vesa Äyräs.
Tasa-arvoinen peruskoulu – mikä sitä haastaa?
Miten koulu voisi paremmin ottaa huomioon lasten ja nuorten erilaiset lähtökohdat ja varmistaa tasa-arvoiset mahdollisuudet oppia? Pia Kola-Torvisen kanssa aiheesta keskustelevat pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ja professori emeritus Jouni Välijärvi.